
Jak przekonać zarząd do benefitów wellbeingowych?
30/11/2022
Wellbeing – jakie można wyróżnić przykłady?
27/12/2022Wellbeing w pracy
Interesująca i rozwijająca praca, rozumiejący szef i dobra atmosfera – w takim miejscu chciałby pracować praktycznie każdy. Mimo wszystko bardzo duża liczba pracowników zmaga się z tak zwanym Syndromem Niedzielnego Popołudnia ( Sunday Night Blues), czyli z sytuacją, w której odczuwa się duży stres związany z nadchodzącym poniedziałkiem i pracą. Czy można poprawić w jakiś sposób samopoczucie zatrudnionych osób? Jak sprawić, aby przychodzili do firmy z uśmiechem i z radością wykonywali swoje obowiązki? Zachęcamy do lektury.
Wellbeing – czym jest?
Wellbeing jest to stan dobrego samopoczucia, zadowolenia i spełnienia, który może odnosić się również do pracownika. Składają się na niego trzy aspekty: psychologiczny, społeczny i zdrowotny.
Co istotne, wellbeing można podzielić na 5 kategorii, w których ocenia się poziom wspomnianego dobrostanu:
- Purpose – cel, który oznacza zmotywowanie pracownika do wykonywania określonych działań.
- Social – relacje. Szczerość, życzliwość, otwartość w kontaktach ze współpracownikami, ale także dobre relacje na poziomie pracownicy-szef.
- Financial – finanse. Pracownik musi mieć poczucie stabilizacji oraz bezpieczeństwa finansowego. Dobrze, gdy jego wynagrodzenie jest adekwatne do umiejętności, a on sam ma możliwość rozwoju. Pracownicy lub szef udzielają wyłącznie konstruktywnej krytyki.
- Community – społeczność. Pracownik jest częścią większej grupy, firmy, ma poczucie więzi z kolegami zza biurka.
- Physical – stan fizyczny, który odnosi się do zdrowia. Pracownik powinien być wypoczęty, dobrze się odżywiać, być aktywny fizycznie. Dzięki czemu da radę sprostać codziennym zadaniom i wyzwaniom w pracy.
Jak wdrożyć wellbeing w pracy?
Każda organizacja w firmie rządzi się innymi prawami, dlatego aby wdrożyć odpowiednio czynniki wellbeingowe, należy dokonać audytu i zdiagnozować potrzeby pracowników. Takie rozwiązania, jak stworzenie strefy relaksu, zorganizowanie bonu do kina czy owocowe wtorki, są często ciekawymi benefitami, jednak na dłuższą metę mogą być nieprzydatne.
Przeprowadzając odpowiednią ankietę, można zmierzyć się z faktycznymi problemami pracowników, które dotyczą zwykle zdrowia (bóle kręgosłupa), obowiązków (zbyt dużo zadań), atmosfery w pracy (konflikty). Przykładowymi rozwiązaniami problemów w wyżej wymienionych sytuacjach będą na pewno następujące działania:
- zmniejszenie liczby obowiązków,
- wyjazd integracyjny,
- regularne spotkania firmowe, na których omawiane są bieżące problemy, zadania, cele,
- zakup ergonomicznych biurek, krzeseł,
- przerwy w określonych godzinach.
Wdrożenie działań wellbeingowych w firmie nie przynosi wyłącznie korzyści pracownikom, ale również pracodawcy. Wypoczęty i doceniony pracownik wykonuje swoje obowiązki znacznie efektywniej, co przekłada się bezpośrednio na rozwój firmy oraz zyski.
Wellbeing można określić jako poczucie dobrostanu. Pojęcie to odnosi się do wielu aspektów życia, w dużej mierze jednak jest związane z organizacją działań w firmie. W odpowiedni sposób wdrożone czynniki wellbeingowe znacznie poprawiają komfort i jakość pracy, a także wprowadzają pozytywną atmosferę w firmie. Pracownik musi czuć się potrzebny, mieć możliwość rozwoju, a także czas na odpoczynek i regenerację.