hearme wellbeinghearme wellbeinghearme wellbeing-mobilepsychoterapia dla firm i pracowników hearme
  • Oferta
    • Pomoc psychologiczna
    • Warsztaty i webinary dla Twoich pracowników
    • Tydzień Zdrowia Psychicznego
    • Zdrowie psychiczne mężczyzn – Movember
    • Cennik
  • O nas
  • Materiały dla HR
    • Case studies
    • Wellbeing w miejscu pracy – raport
    • Wypalenie zawodowe
    • Kalendarz dla HR
  • Dla Pracownika
  • Kontakt
  • Blog
  • Oferta
    • Pomoc psychologiczna
    • Warsztaty i webinary dla Twoich pracowników
    • Tydzień Zdrowia Psychicznego
    • Zdrowie psychiczne mężczyzn – Movember
    • Cennik
  • O nas
  • Materiały dla HR
    • Case studies
    • Wellbeing w miejscu pracy – raport
    • Wypalenie zawodowe
    • Kalendarz dla HR
  • Dla Pracownika
  • Kontakt
  • Blog
Porozmawiajmy
✕
samotność pracownika
Dlaczego samotność pracownika to problem?
24/10/2022
zdrowie psychiczne pracowników LGBTQIA++
Zdrowie psychiczne osób LGBTQIA+
24/10/2022
24/10/2022

Po co asertywność w pracy?

asertywność w pracy

Autor: Ola Piotrowicz-Przyłuska

Czym jest asertywność?

Najpierw warto zdefiniować, co to jest ta, czasem nieco mityczna, asertywność. Nadal często spotykam się z dość upraszczającym przekonaniem, że oznacza ona po prostu mówienie NIE czy też stanowcze nie zgadzanie się na coś.

Rzeczywiście, asertywność wymaga czasem odmowy. Jednocześnie jest o wiele szerszym pojęciem. Zgodnie z moja ulubioną definicją, to:

„uczenie czy też informowanie otoczenia jak chcemy i/lub potrzebujemy być traktowan* bez intencji zaszkodzenia temu otoczeniu”.

Asertywność jest więc też o wyrażaniu swoich potrzeb, nie tylko o odmawianiu. Trzeba pamiętać, że inne osoby nie czytają nam w myślach i często trudno się domyślić cudzych potrzeb – nie mówiąc już o tym, że sami czasami mamy problem z określeniem własnych. Wyrażając jasno je oraz związane z nimi prośby uzyskujemy szansę na lepsze relacje i współpracę.

Co jest więc potrzebne, by zachowywać się i komunikować w sposób asertywny?

Po pierwsze: świadomość, czy raczej – samoświadomość, czyli zauważanie i nazywanie własnych wartości, potrzeb i emocji. To również zdolność identyfikowania swoich granic – rozumienie, że to, jak się w danym momencie czujemy, wynika z faktu, że coś te granice naruszyło, jakaś nasza istotna potrzeba została zignorowana.

Po drugie: poczucie bycia wystarczającym. Oznacza to, z jednej strony, danie sobie prawa do wyrażania swoich potrzeb, z drugiej – usłyszenie potrzeb innych i nieodbieranie ich próśb jako ataku czy oceny. To, niestety, często jeden z najtrudniejszych aspektów bycia osobą asertywną.

Równie ważna jest umiejętność asertywnego wyrażenia siebie, z użyciem jednoznacznych sformułowań – jak komunikatu JA zgodnie z metodyką NVC (z ang. Nonviolent Communication – Porozumienie bez przemocy). Spróbuj wyrazić swoje potrzeby w ten sposób:

kiedy/gdy…. (ja) czuję / jestem… mam potrzebę… proszę o…

Do czego się przydaje taka postawa w pracy?

Bycie asertywnym może być, zwłaszcza na początku, wyzwaniem, ale taka postawa ma wiele korzyści. Asertywność pozwala, między innymi:

  • skuteczniej się porozumiewać
  • negocjować na poziomie potrzeb
  • osiągać bardziej produktywne wymiary współpracy – szczególnie w zwinnych metodach zarządzania
  • oszczędzać własną – i cudzą – energię i „nerwy”
  • budować kulturę zdrowego, bieżącego feedbacku
  • świadomie budować ścieżkę kariery – dbać o rozwój zawodowy
  • zapobiegać przepracowaniu, somatycznym skutkom nadmiernego stresu – asertywność jest ważnym elementem tzw. rezyliencji.

W dłuższym (subiektywnie) terminie postawa asertywna może pomagać również w unikaniu wypalenia zawodowego. Często także stanowi swoistą tarczę ochronną przed zachowaniami o charakterze mobbingowym, jeżeli takie występują. Oczywiście nie oznacza, że ktoś ma prawo zachowywać się w toksyczny sposób, tylko dlatego, że ma asertywny zespół.

Chcesz dowiedzieć się więcej?

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak zadbać o spokojne głowy swoich pracowników, skorzystaj z tego formularza lub napisz do nas maila: [email protected].

Jeśli uważasz, że dobrze byłoby mieć HearMe u Ciebie w pracy, wypełnij ten formularz.

Nie zapomnij śledzić nas na LinkedInie, Facebooku i Instagramie, aby dowiedzieć się, jak jeszcze wspierać zdrowie psychiczne pracowników. I jak dbać o swoje własne!

Share
logo

Masz jakieś pytania?
[email protected]
+48 22 153 05 50

Biuro:
HearMe Sp. z o.o.

Plac Konesera 12, bud. M
03-736 Warszawa

HearMe Sp. z o.o.
Plac Konesera 12, bud. M, lok. 227
03-736 Warszawa

O nas

Nasi specjaliści
Case Studies

Nasze sociale

Facebook
LinkedIn
Instagram

Dla firmy

Cennik
Wypalenie zawodowe
Oferta

Dla pracownika

Skuteczność
FAQ
Nasi specialiści

HearMe zone

Kursy i webinary

Blog

Kontakt

Kariera

Polityka prywatności
Regulamin

Porozmawiajmy
  • Tłumaczenie tej strony nie jest dostępne