Autor: Ola Piotrowicz-Przyłuska
Najpierw warto zdefiniować, co to jest ta, czasem nieco mityczna, asertywność. Nadal często spotykam się z dość upraszczającym przekonaniem, że oznacza ona po prostu mówienie NIE czy też stanowcze nie zgadzanie się na coś.
Rzeczywiście, asertywność wymaga czasem odmowy. Jednocześnie jest o wiele szerszym pojęciem. Zgodnie z moja ulubioną definicją, to:
„uczenie czy też informowanie otoczenia jak chcemy i/lub potrzebujemy być traktowan* bez intencji zaszkodzenia temu otoczeniu”.
Asertywność jest więc też o wyrażaniu swoich potrzeb, nie tylko o odmawianiu. Trzeba pamiętać, że inne osoby nie czytają nam w myślach i często trudno się domyślić cudzych potrzeb – nie mówiąc już o tym, że sami czasami mamy problem z określeniem własnych. Wyrażając jasno je oraz związane z nimi prośby uzyskujemy szansę na lepsze relacje i współpracę.
Po pierwsze: świadomość, czy raczej – samoświadomość, czyli zauważanie i nazywanie własnych wartości, potrzeb i emocji. To również zdolność identyfikowania swoich granic – rozumienie, że to, jak się w danym momencie czujemy, wynika z faktu, że coś te granice naruszyło, jakaś nasza istotna potrzeba została zignorowana.
Po drugie: poczucie bycia wystarczającym. Oznacza to, z jednej strony, danie sobie prawa do wyrażania swoich potrzeb, z drugiej – usłyszenie potrzeb innych i nieodbieranie ich próśb jako ataku czy oceny. To, niestety, często jeden z najtrudniejszych aspektów bycia osobą asertywną.
Równie ważna jest umiejętność asertywnego wyrażenia siebie, z użyciem jednoznacznych sformułowań – jak komunikatu JA zgodnie z metodyką NVC (z ang. Nonviolent Communication – Porozumienie bez przemocy). Spróbuj wyrazić swoje potrzeby w ten sposób:
kiedy/gdy…. (ja) czuję / jestem… mam potrzebę… proszę o…
Bycie asertywnym może być, zwłaszcza na początku, wyzwaniem, ale taka postawa ma wiele korzyści. Asertywność pozwala, między innymi:
W dłuższym (subiektywnie) terminie postawa asertywna może pomagać również w unikaniu wypalenia zawodowego. Często także stanowi swoistą tarczę ochronną przed zachowaniami o charakterze mobbingowym, jeżeli takie występują. Oczywiście nie oznacza, że ktoś ma prawo zachowywać się w toksyczny sposób, tylko dlatego, że ma asertywny zespół.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak zadbać o spokojne głowy swoich pracowników, skorzystaj z tego formularza lub napisz do nas maila: michal@hearme.pl.
Jeśli uważasz, że dobrze byłoby mieć HearMe u Ciebie w pracy, wypełnij ten formularz.
Nie zapomnij śledzić nas na LinkedInie, Facebooku i Instagramie, aby dowiedzieć się, jak jeszcze wspierać zdrowie psychiczne pracowników. I jak dbać o swoje własne!
Trenerka, coachyni, specjalistka HearMe z 20-letnim doświadczeniem menedżerskim
Czy wiesz, że 7 na 10 Polaków często lub bardzo często odczuwa stres? Wśród nich są też Twoi pracownicy.
Z HearMe możesz im pomóc. 💙
Wypełnij formularz, a my skontaktujemy się z Tobą.