
Wsparcie psychologiczne dla pracowników
13/03/2023
Miesiąc świadomości Autyzmu w firmie
03/04/2023Nagła śmierć pracownika – jak się zachować
Śmierć bliskiej osoby i żałoba to coś, z czym każdego roku mierzą się tysiące ludzi. Sytuacja ta wpływa nie tylko na rodzinę oraz przyjaciół, ale i na współpracowników – nagła śmierć kogoś z organizacji to szok dla wielu z nich. Jak pracodawcy oraz działy HR mogą okazywać im zrozumienie i wsparcie po śmierci współpracownika?
Ogólna informacja dla wszystkich pracowników
W przypadku śmierci jednego z pracowników niezbędne jest poinformowanie o zdarzeniu wszystkich osób zatrudnionych – nie tylko pracowników z tego samego pokoju czy zespołu. Osoba zmarła mogła mieć bowiem bliskie relacje także z pracownikami z innego działu. O zaistniałej sytuacji powinna więc dowiedzieć się cała firma. To bardzo ważne, aby wsparcie otrzymali wszyscy zatrudnieni, każdy z nich może bowiem przeżywać śmierć współpracownika w inny sposób, niezależnie od tego, jakie były ich kontakty. Niezbędne jest w tym przypadku odpowiednie formułowanie komunikatów i zbudowanie poczucia zrozumienia. Niekiedy dobrym krokiem okaże się wsparcie psychologiczne od specjalisty – terapia jest w stanie pomóc uporać się ze stratą.
Kontakt z rodziną zmarłego pracownika
Pracodawca osoby zmarłej powinien pamiętać również o kontakcie z jej rodziną. Niekiedy bliscy nie chcą, aby współpracownicy znali szczegóły związane ze śmiercią – wówczas należy w pełni uszanować ich prośbę. Pracownicy powinni usłyszeć jedynie to, co rodzina sama zdecyduje się ujawnić. Empatyczny przełożony zaoferuje także rodzinie zmarłego pracownika wsparcie; często nawet samo wysłuchanie cierpiącej osoby jest w stanie przynieść pewnego rodzaju ukojenie. Firma może także zaproponować bliskim osoby zmarłej opiekę psychologiczną. Niekiedy to jedyny sposób na szybsze pogodzenie się ze stratą.
Upamiętnienie zmarłego pracownika
Zmarły pracownik powinien zostać odpowiednio upamiętniony. Jego pamięć można uczcić podczas uroczystości pogrzebowych – nawet poprzez samą obecność. Wszyscy pracownicy powinni więc zostać poinformowani o szczegółach ceremonii. Firma może zorganizować wydarzenie charytatywne ku pamięci zmarłej osoby. Może to być także akcja pomocowa dla rodziny byłego pracownika – np. organizacja zbiórki na rzecz bliskich, jeżeli znajdują się oni w trudnej sytuacji.
Czas na przeżycie żałoby
W przypadku nagłej śmierci pracownika warto dać pozostałym zatrudnionym czas na przeżycie żałoby. Każdy z nich może przechodzić jej etapy w inny sposób oraz w innym tempie. Szok z pewnością dotyczył będzie większości pracowników – to, co będą oni przeżywać później, zależy głównie od ich relacji ze zmarłą osobą. Pracownicy powinni mieć poczucie, że przeżycie straty jest ważne i potrzebne. Jeżeli wiąże się to z prośbą o urlop lub chwilową redukcję obowiązków, warto zapewnić im taką możliwość. Pracownikom w żałobie trudno będzie funkcjonować tak jak dotychczas – przełożony powinien mieć to na uwadze i pozwolić im na spokojny powrót do w pełni wydajnej pracy.