Miesiąc świadomości autyzmu w firmie
Miesiąc Świadomości Autyzmu to coroczne wydarzenie organizowane na całym świecie w kwietniu, mające na celu zwiększenie zrozumienia i akceptacji osób w spektrum autyzmu. W dniu 02.04. obchodzony jest również Dzień Autyzmu. Aby stworzyć bardziej inkluzywną atmosferę, organizacje krajowe zachęcają uczestników do zaangażowania się w aktywności związane z Miesiącem Świadomości Autyzmu w szkołach, firmach, grupach społecznościowych i nie tylko. Poprzez eliminowanie stygmatyzacji związanej z autyzmem, każdy może zyskać lepszą perspektywę na to, jak osoby ze spektrum uczą się, komunikują i wchodzą w interakcje z otoczeniem.
Przykłady aktywności na Miesiąc Świadomości Autyzmu:
- Noszenie niebieskiego zajmuje pierwsze miejsce na liście działań związanych z Miesiącem Autyzmu, ponieważ ten kolor jest symbolem ludzi z autyzmem. Zachęć wszystkich do jednoczenia się wokół tej sprawy.
- Zorganizuj warsztaty świadomości na temat spektrum autyzmu. To też świetna okazja do rozmawiania o sposobach komunikacji – nawet jeśli w Twojej firmie nie ma osób w spektrum.
- Mailing informacyjny, który poruszy temat autyzmu w Twojej firmie. To ważne, żeby o tym mówić.
- Przeznaczcie jeden dzień na wolontariat lub wsparcie fundacji zajmującej się osobami w spektrum.
Jak mówić o spektrum autyzmu w pracy?
W ostatnich latach nastąpił postęp w rozumieniu autyzmu. Dlatego zmieniło się też słownictwo związane z tym tematem. Poniżej wyjaśniamy najważniejsze terminy i ich znaczenie.
- Autyzm, Zespół Aspergera – to dawna klasyfikacja, która nie jest już aktualna. W Polsce stosuje się obecnie klasyfikację zalecaną przez Światową Organizację Zdrowia. Mówimy więc: ,,zaburzenia ze spektrum autyzmu”.
- Spektrum autyzmu – oznacza dużą różnorodność funkcjonowania osób autystycznych. Każda osoba w spektrum autyzmu ma nieco inne nasilenie objawów i nieco inny profil objawów.
- Neuroróżnorodność – to termin dotyczy przyjęcia różnorodnych sposobów rozumowania, odbierania świata i wynikających z nich zachowań, zamiast klasyfikowania ich jako choroby. Kiedyś wiele osób zostałoby określonych mianem “chorych” ponieważ “odbiegały od normy” – tymczasem często miały wyjątkowe sposoby myślenia, rzadkie talenty i unikalne sposoby odbierania bodźców. Dlatego dziś mówimy o takich osobach, że są neuroatypowe.
- Osoby neuroatypowe – najczęściej mówi się tak o osobach w spektrum autyzmu. Od niedawna za osoby neuroatypowe uważa się też ludzi, u których zdiagnozowano np. ADHD, zespół Tourette’a, schizofrenię, dysgrafię, dysleksję, dyskalkulię czy zaburzenia dysocjacyjne. Coraz więcej mówi się obecnie o korzyściach płynących z zatrudniania osób neuroatypowych. Głównym wyzwaniem dla tych działań jest brak zrozumienia neuroróżnorodności i błędne, stereotypowe poglądy na temat osób, które nie są neurotypowe.
Około 1 procent światowej populacji jest w spektrum autyzmu. Szacuje się, że w Europie żyje pięć milionów osób w spektrum. Liczba osób autystycznych na świecie zwiększa się w bardzo szybkim tempie (chociaż nie jest do końca wiadome, czy nie wynika to z postępów w diagnostyce). W Polsce liczba uczniów, u których rozpoznano autyzm corocznie zwiększa się o ok. 20 proc. (NIK, 2019).

Przykłady zmian sprzyjających autyzmowi w miejscu pracy obejmują:
- Szkolenie dla wszystkich pracowników dotyczące spektrum autyzmu – zwłaszcza kadry zarządzającej i działu HR.
- Ustanowienie klarownej polityki w zakresie autyzmu w miejscu pracy i dawanie pracownikom neuroatypowym oraz osobom odpowiedzialnym za opiekę nad osobami z autyzmem możliwości wprowadzania zmian w tej polityce.
- Przegląd środowiska pracy. Czy środowisko sensoryczne jest odpowiednie dla osób, które mogą być wrażliwe na światło i dźwięki?
- Przegląd komunikacji w miejscu pracy. Czy informacje są przekazywane w sposób dostępny dla osób ze spektrum?

Chcesz wiedzieć więcej?
Temat ten na pewno wymaga rozwinięcia, dlatego jeśli wiesz, że u Ciebie w firmie są osoby neuroatypowe – napisz do nas (kontakt@hearme.pl) lub – kliknij tutaj. Prowadzimy webinary oraz szkolenia na ten temat.