Wynikiem jest wzmożony stres, ale również potencjalne konsekwencje psychiczne dla pracownika – jak depresja, zaburzenia lękowe czy zespół stresu pourazowego. Narażamy więc naszych pracowników na potencjalne niebezpieczeństwo i długotrwałe jego efekty, a także naszą firmę na straty finansowe z powodu ich zmniejszonej produktywności i zaangażowania.
Jakie są główne rodzaje agresji, które może pojawić się w biurze? Oto one:
Przemoc ma wiele przykrych skutków zarówno dla pracownika bezpośrednio zaangażowanego w akt przemocy, jak i dla jego współpracowników i całej organizacji.
Tak, jak wspomniana przed chwilą przemoc domowa, ta w miejscu pracy również może przyczynić się do:
Bycie ofiarą lub świadkiem przemocy w biurze wiąże się także ze zmniejszeniem satysfakcji z pracy, zaufania wobec przełożonych i produktywności.
To, oczywiście, oznacza straty dla firmy w postaci, między innymi:
Niestety, nie ma jednego uniwersalnego planu zapobiegania przemocy w miejscu pracy – każda firma musi stworzyć swój własny, dopasowany do okoliczności. Nie chodzi tutaj wyłącznie o agresję wśród pracowników, ale także dodatkowe zagrożenia. Na przykład placówka banku, w której przechowuje się pieniądze i kosztowności będzie miała inne potencjalne zagrożenia od firmy programistycznej, która operuje wrażliwymi danymi. My skupimy się na przemocy personalnej.
Jak więc zminimalizować szanse zagrożenia i zapewnić pracownikom jak największe bezpieczeństwo?
Stwórz regulacje dotyczące przemocy
To pierwszy krok w zapobieganiu przemocy w Twojej firmie. Takie regulacje, oprócz oczywistych zapisów prawnych, powinny zawierać również plan reagowania na przemoc. Niech zawiera takie informacje, jak:
Wiedzę na temat takiego planu akcji można przekazać w formie warsztatów, cyklicznych szkoleń czy serii edukacyjnych newsletterów wewnętrznych.
Zacznij przeciwdziałanie przemocy od rekrutacji i wdrożenia
Działaj już na poziomie rekrutacji. Jeśli osoba była w przeszłości karana, poproś o więcej detali podczas rozmowy. Bądź bezpośredni*, bez owijania w bawełnę, ale też daj szansę na opowiedzenie kandydatowi swojej części historii. Sprawdź opinie poprzednich pracodawców. Oczywiście, jeśli osoba wykazywała przedtem wielokrotnie skłonność do agresji i przemocy, możesz dla bezpieczeństwa swoich pracowników całkowicie zrezygnować z jej kandydatury. Twoim priorytetem powinno być zdrowie osób którzy są już pod Twoją opieką.
Spróbuj zapewnić podczas wdrożenia odpowiednie szkolenie, które przygotuje nowozatrudnionych, jak reagować na przemoc. Koniecznie podkreśl, że w firmie obowiązuje wobec niej absolutny brak tolerancji. Jednocześnie zapewnij, że jeżeli coś się stanie, każdy może liczyć na wsparcie ze strony przełożonych i firmy.
Stwórz kulturę wsparcia
Pisaliśmy już o tym, dlaczego warto słuchać swoich pracowników. Ich aktywne słuchanie zwiększa zaangażowanie, podnosi produktywność i lojalność wobec firmy, poprawia się morale, pracownicy są mniej zestresowani i cieszą się lepszym samopoczuciem. Stworzenie takiej atmosfery wsparcia w pracy sprawia, że pracownicy nie boją się przyjść do nas ze swoimi problemami i wyrażać swoje potrzeby.
Mniej stresu i lęku oznacza mniej potencjalnych wybuchów złości, a nawet agresji. Co jednak ważniejsze, taka kultura pomocy i otwartości może zmobilizować pracowników do poproszenia o pomoc w przypadku myśli samobójczych – które mogą prowadzić do agresji wobec siebie lub innych – a także kiedy są ofiarami przemocy domowej.
Ten rodzaj przemocy, chociaż nie dzieje się bezpośrednio w firmie, ma ogromny wpływ na to, jak pracownik w niej funkcjonuje. Istnieje też zagrożenie, że napastnik/agresor podąży za pracownikiem do miejsca pracy.
Zachęć do zgłaszania aktów przemocy i zapewnij o pełnej poufności. Przypomnij także o formach wsparcia, jakie oferuje firma pracownikom.
Edukuj pracowników
Zdrowa i empatyczna komunikacja jest niezwykle pomocną w życiu umiejętnością. Nie tylko pozwala na lepszy kontakt z drugim człowiekiem, ale też pomaga w rozwiązywaniu konfliktów. Przykładem sposobu komunikacji, która świetnie sprawdza się w deeskalacji niebezpiecznych sytuacji – jest używana m.in. przez mediatorów – to Porozumienie Bez Przemocy (PBP, ang. Non-Violent Communication).
Świetnym sposobem na zapobieganie przemocy i jednoczesne przygotowanie na nią pracowników to warsztaty empatii czy właśnie takich metod komunikacji jak PBP. Ważna jest także edukacja o znakach ostrzegawczych i odpowiednim reagowaniu.
Jednocześnie, zwiększaj świadomość pracowników o konsekwencjach – zdrowotnych i prawnych – przemocy.
Dokonaj analizy firmy
Przeprowadź audyt pod kątem regulacji prawnych oraz przygotowania – firmy oraz pracowników – na przemoc w różnych jej odmianach. Pytania, które możesz zadać, to, na przykład:
Jeśli jednak do incydentu doszło, analiza sytuacji jest obowiązkowa!
Osoby, które doświadczyły przemocy w miejscu pracy mogą mieć opory przed jej zgłoszeniem. Obawa przed konsekwencjami czy utratą reputacji skutecznie zatrzymuje ofiary (i świadków) przed szukaniem wsparcia u przełożonego lub w wydziale HR. Jak już mówiliśmy, stworzenie kultury wsparcia i otwartości w firmie może ułatwić im poproszenie o pomoc.
Jeśli incydent miał miejsce przed chwilą, zadbaj o bezpieczeństwo ofiary. Zapewnij jej opiekę – lekarską, jeśli istnieje taka potrzeba, lub psychologiczną. Ludzie mogą reagować na przemoc w najróżniejszy sposób. Nawet jeśli osoba wygląda na nieporuszoną wydarzeniem, nie bagatelizuj jej reakcji i zachęć do skorzystania z usług wsparcia psychologicznego.
Czy wiesz, że 7 na 10 Polaków często lub bardzo często odczuwa stres? Wśród nich są też Twoi pracownicy.
Z HearMe możesz im pomóc. 💙
Wypełnij formularz, a my skontaktujemy się z Tobą.