Atak Rosji na Ukrainę to okrucieństwo, które trudno pojąć. To normalne, że w obliczu takiej skali przemocy nasza kondycja psychiczna może znacząco się pogorszyć. Twoi pracownicy nie są tutaj wyjątkiem. Mogą czuć się bezsilni, przerażeni, przytłoczeni czy wręcz obezwładnieni uczuciem rozpaczy czy paniki. Mogą nie mieć na nic siły, nie móc się skupić na pracy.
Zadaniem firmy w tej sytuacji jest podejście do ich stanu ze zrozumieniem i empatią, a także otoczenie ich odpowiednią opieką. Jak to zrobić?
Podczas kryzysu konieczne jest zapewnienie pracownikom sposobów na radzenie sobie z napięciem i trudnymi emocjami. Dobrze, aby wydział HR jasno zakomunikował, gdzie można szukać pomocy – u team leadera, specjalisty HR czy psychologa.
Zachęcaj regularnie do skorzystania ze wsparcia specjalistów, ale zapewnij też materiały z rozwiązaniami, z których pracownicy będą mogli sami skorzystać – jak te, które przygotowaliśmy specjalnie na tę okazję. Przygotuj treści – na przykład newslettery – zawierające wskazówki, jak zadbać o siebie w tym czasie czy jak radzić sobie z emocjami wywołanymi obecnymi wydarzeniami.
Możesz też przygotować materiały dla pracowników z dziećmi, na przykład na temat tego, jak rozmawiać z nimi o wojnie i obecnej sytuacji.
Upewnij się, że wszelka komunikacja jest jasna i przekazana pracownikom wieloma kanałami, aby mieć pewność, że przyswoili informację. Uczul również liderów, aby z cierpliwością powtarzali komunikaty zespołowi – ludzie mogą być rozkojarzeni i przytłoczeni sytuacją.
W tej sytuacji mogą cisnąć się na usta słowa, że Putin jest szalony. Takie osądzanie to stygmatyzacja zdrowia psychicznego i powielanie szkodliwych stereotypu, że osoba chora psychicznie jest niebezpieczna. Absolutnie nie jest to prawda. Może to pogłębić poczucie wstydu pracowników, którzy rzeczywiście zmagają się z chorobami i sprawić, że trudniej im będzie sięgnąć po pomoc. Wyjaśnij pracownikom, jakich określeń powinni unikać i dlaczego. To samo dotyczy się słownictwa odnoszącego się do osób POC czy LGBT+.
Upewnij się, że team leaderzy przeszkoleni są z technik komunikacji oraz deeskalacji konfliktu. Niektórzy pracownicy mogą reagować złością, a nawet agresją na sytuację kryzysową i przytłaczające ich emocje.
Teraz, kiedy do Polski napływają uchodźcy, a rosyjskie farmy trolli rozsiewają pełną nienawiści dezinformację, możliwe są również ataki ksenofobiczne, rasistowskie czy queerfobiczne. Liderzy powinni egzekwować zero tolerancji dla takich zachowań w swoich zespołach.
Daj pracownikom przestrzeń, w której mogą bezpiecznie zabrać głos. Niech liderzy nie czekają i od razu zaczną z nimi dialog. Czego potrzebują, jakie są ich obawy, jak przełożeni mogą lepiej ich wspierać?
W zespołach może spaść motywacja i produktywność. Ludzie mogą być przygaszeni i rozkojarzeni. Możliwa jest też u niektórych dysocjacja – “wyłączączenie się” pod wpływem dziejącego się obecnie dramatu i wywołanych przez niego emocji. Jeszcze inne osoby mogą się dosłownie rozchorować ze stresu.
W tym czasie, pozwól liderom na większą elastyczność w zezwoleniu na pracę zdalną czy dostosowanie godzin pracy dla członków ich zespołów, aby mogli reagować na bieżąco na ich kondycję i potrzeby.
Jako firma masz wiele możliwości, aby pomóc uchodźcom z Ukrainy. Możesz przekazać środki pieniężne, korzystając z jednej ze zweryfikowanych zbiórek. Ich listę znajdziesz na specjalnie przygotowanej stronie rządowej. Możesz też na niej zgłosić chęć pomocy i określić jej formę, tak samo jak na stronie Ukraina.Services.
Możesz także zaoferować osobom uciekającym z Ukrainy zatrudnienie. Jeżeli nie masz takiej możliwości, spróbuj podzielić się tą informacją z innymi, na przykład przez LinkedIn.
Inną formą wspierania Ukrainy jest przekazywanie prawdziwych, zweryfikowanych informacji oraz ostrzeżeń dotyczących ataków rosyjskich troli. Można to robić, dzieląc się z pracownikami komunikatami z takich źródeł, jak stworzona do walki z dezinformacją strona rządu ukraińskiego czy konto Instytutu Badań Internetu i Mediów Społecznościowych na Twitterze.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak zadbać o spokojne głowy swoich pracowników, skorzystaj z tego formularza lub napisz do nas maila: michal@hearme.pl.
Jeśli uważasz, że dobrze byłoby mieć HearMe u Ciebie w pracy, wypełnij ten formularz.
Nie zapomnij śledzić nas na LinkedInie, Facebooku i Instagramie, aby dowiedzieć się, jak jeszcze wspierać zdrowie psychiczne pracowników. I jak dbać o swoje własne!
Czy wiesz, że 7 na 10 Polaków często lub bardzo często odczuwa stres? Wśród nich są też Twoi pracownicy.
Z HearMe możesz im pomóc. 💙
Wypełnij formularz, a my skontaktujemy się z Tobą.