
Jak przetrwać intensywny czas w pracy?
02/12/2021
Jak wspierać pracowników w 2022?
22/12/2021Jak wspierać pracowników w okresie świątecznym
Bądźmy szczerzy: koniec roku wiąże się ze stresem i zmęczeniem psychicznym i fizycznym. Mimo idyllicznych obrazków w filmach i reklamach telewizyjnych, często zanim usiądziemy do rodzinnego stołu, musimy odhaczyć sporo z listy „to do”. A to bywa przytłaczające. To również zwieńczenie trudnego roku – wojna w Ukrainie, inflacja, Covid-19… Cóż, nawet dla kogoś cieszącego się świetnym zdrowiem i samopoczuciem ostatnie dwa lata były trudne. Jakie mogą być przyczyny gorszego samopoczucia Twoich pracowników w tym okresie? I jak wspierać ich w tym okresie?
Stres w pracy
Mogą to być problemy związane z pracą. Koniec roku oznacza sprint na ostatniej prostej – zakańczanie projektów, dopinanie umów, przygotowywanie rocznych podsumowań. Oznacza to dużo pracy, pośpiech i stres. Co więcej, pracownicy mogą też chcieć załatwić jak najwięcej spraw przed świętami, aby nie martwić się o nie podczas wolnego.
Stres w życiu prywatnym
Dużo pracy czeka też osoby, które organizują święta. Może to być źródłem stresu – nie wiemy, czy zdążymy i wszystko przygotujemy. Mogą być z tym powiązane także problemy finansowe.
Perspektywa spotkania rodziny również to także potencjalne źródło ogromnego stresu i bolesnych emocji. Twoi pracownicy mogą mieć z nią trudną, a nawet toksyczną relację. Od zmęczenia niekończącą się dyskusją polityczną po brak akceptacji ze względu na orientację seksualną czy historię przemocy – powodów do dystansowania się od krewnych jest wiele.
Niektórzy wybierają samotność w tym okresie, bo jest dla nich lepsza i zdrowsza. Dla innych, jednak, święta oznaczają samotność. Rozwód, utrata bliskiej osoby, konieczność pozostania w domu ze względu na warunki pandemiczne to możliwe przyczyny.
Pamiętaj też, że o tej porze roku otrzymujemy mniej światła słonecznego, więc możemy się czuć gorzej. Osoby cierpiące na depresję czy chorobę afektywną sezonową (SAD) dotyka to jeszcze mocniej.
Jak wspierać pracowników w okresie noworoczno-świątecznym?
Powodów do gorszej kondycji psychicznej jest sporo. Wpływa to na produktywność i motywację pracowników, nie mówiąc już o ich zdrowiu i samopoczuciu. Jak więc możesz im pomóc?
- Przypomnij pracownikom o polityce wellbeingowej
Koniec roku oznacza dużo pracy, ale mniej ludzi, bo wiele z nich wzięło dłuższe wolne na święta. Zakomunikuj więc wszelkie zmiany i dostosuj nakład pracy. Upewnij się, że urlopy osób na stanowiskach kierowniczych są odpowiednio rozłożone w czasie i pracownicy zawsze mają kogo mogą poprosić o wsparcie. Obecność takiej osoby może pomóc też pracownikom, którzy czują się winni lub zestresowani, że “zostawią” kogoś z zespołu z pracą, jeśli wezmą wolne.
- Postaw przed pracownikami realistyczne oczekiwania
Mniej ludzi w biurze oznacza mniejszą produktywność. Wpływają na nią również stres, ale także bliska perspektywa odpoczynku od pracy. Przedyskutuj więc z zespołem plan pracy na okres świąteczno-noworoczny. Ustalcie wspólnie priorytety – co jest teraz najważniejsze i czym trzeba zająć się najpierw? Jak już wspominaliśmy, koniecznie dostosuj nakład pracy do ilości osób i ich możliwości.
- Przygotuj plan powrotu do pracy
Nie wystarczy skupić się wyłącznie na tym, co zrobić przed świętami. Równie istotny jest powrót pracowników po świątecznej przerwie. Może on wiązać się ze stresem i niepokojem, a dla osób z wypaleniem zawodowym – wręcz z rozpaczą. Ludzie z reguły potrzebują też kilka dni na przełączenie się z trybu urlopowego. Przygotuj z menedżerami i liderami zespołów plan powrotu do pracy, aby ułatwić ten proces Twoim pracownikom.
- Przedstaw plany na nowy rok
Możesz zmniejszyć niepewność związaną z nowym rokiem, przedstawiając pracownikom zaplanowane na niego projekty i zmiany. To da im pewną strukturę i pomoże zmniejszyć niepewność dotyczącą przyszłości.
- Zachęć do wzięcia wolnego
Brak urlopu, przepracowanie i długotrwały stres narażają pracownika na wypalenie zawodowe. Co więcej, każdemu przyda się odpoczynek po kolejnym trudnym roku. Zachęć swój zespół do wzięcia wolnego i regeneracji.
- Wprowadź edukację wellbeingową
Podziel się wiedzą o tym, jak dbać o siebie w okresie świąteczno-noworocznym. Zarówno w kontekście zdrowia psychicznego, ale również fizycznego – są w końcu nierozerwalnie ze sobą połączone. Objadanie się i spożywanie nadmiernej ilości alkoholu, na przykład, może mieć nieprzyjemne konsekwencje na wielu płaszczyznach – od niestrawności po poczucie winy.
Taka edukacja świetnie sprawdzi się w formie serii newsletterów – nie tylko będzie przystępna, ale również pracownicy będą mogli zachować sobie tekst na później i do niego wrócić. Pamiętaj także o pracownikach z niepełnosprawnościami. Osoby niewidome lub z dysleksją mogą mieć trudności z przyswojeniem wiedzy w formie pisemnej.
- Inkluzywne podejście do okresu świątecznego
Pamiętaj też, że, chociaż atmosfera świąteczna otacza nas ze wszystkich stron, to są osoby, które różnią się kulturowo i religijnie od narracji narzuconej przez większość społeczeństwa. Niektórzy obchodzą święta później, nie obchodzą ich w ogóle ze względu na odmienne wyznanie lub jego całkowity brak. Jeszcze inni stronią od świąt, bo kojarzą im się ze stresem, bólem lub trudnymi wspomnieniami. Poświęć tym osobom uwagę i pokaż, że Twoja firma jest inkluzywna: wspiera, szanuje i chroni różnorodność pracowników.
- Przypomnij o możliwości wsparcia
Upewnij się, że Twoi pracownicy są świadomi dostępnych form wsparcia i dokładnie wiedzą, kiedy i jak mogą z nich skorzystać! Jeśli organizujesz firmową imprezę świąteczną, przypomnij pracownikom, że uczestnictwo jest dobrowolne i nie będzie żadnych reperkusji, jeśli ktoś nie chce/nie może/nie ma siły uczestniczyć.
- Pozostań w kontakcie
Zachęć pracowników do pozostania w kontakcie z osobami, które mogą być dla nich wsparciem – przyjacielem, osobą partnerską, ulubionym współpracownikiem czy znajomym z grupy wsparcia. Dobrze jest podzielić się swoimi obawami dotyczącymi świąt i poprosić o ewentualną pomoc – nawet w formie rozmowy telefonicznej czy wiadomości z memami. Świadomość, że jest ktoś, kto się o nas martwi i możemy na nim polegać jest ogromnie ważna.