Bądźmy szczerzy: ten rok dał nam pełno powodów do gorszej kondycji psychicznej. Trwająca pandemia i jej konsekwencje dla naszego życia codziennego i przyspieszające zmiany klimatyczne to tylko dwa z nich. Cóż, nawet dla kogoś cieszącego się świetnym zdrowiem i samopoczuciem ostatnie dwa lata były trudne.
Do tego dochodzi jeszcze koniec tego roku, a z nim perspektywa nowego, a także świąt. Te potrafią być ciężkie za każdym razem, teraz jednak unosi się nad nimi widmo pandemii. Jakie mogą być przyczyny gorszego samopoczucia Twoich pracowników w tym okresie?
Sfera pracy
Mogą to być problemy związane z pracą. Koniec roku oznacza sprint na ostatniej prostej – zakańczanie projektów, dopinanie umów, przygotowywanie rocznych podsumowań. Oznacza to dużo pracy, pośpiech i stres. Co więcej, pracownicy mogą też chcieć załatwić jak najwięcej spraw przed świętami, aby nie martwić się o nie podczas wolnego.
Sfera prywatna
Dużo pracy czeka też osoby, które organizują święta. Może to być źródłem stresu – nie wiemy, czy zdążymy i wszystko przygotujemy. Mogą być z tym powiązane także problemy finansowe.
Perspektywa spotkania rodziny również to także potencjalne źródło ogromnego stresu i bolesnych emocji. Twoi pracownicy mogą mieć z nią trudną, a nawet toksyczną relację. Od zmęczenia niekończącą się dyskusją polityczną po brak akceptacji ze względu na orientację seksualną czy historię przemocy – powodów do dystansowania się od krewnych jest wiele.
Niektórzy wybierają samotność w tym okresie, bo jest dla nich lepsza i zdrowsza. Dla innych, jednak, święta oznaczają samotność. Rozwód, utrata bliskiej osoby, konieczność pozostania w domu ze względu na warunki pandemiczne to możliwe przyczyny.
Pamiętaj też, że o tej porze roku otrzymujemy mniej światła słonecznego, więc możemy się czuć gorzej. Osoby cierpiące na depresję czy chorobę afektywną sezonową (SAD) dotyka to jeszcze mocniej.
Święta i pandemia
Zima i okres świąteczny potrafią być ciężkie każdego roku, w tym jednak wciąż zmagamy się z pandemią. Kolejne Boże Narodzenie spędzamy w apogeum fali zachorowań i niepewności o nasze bezpieczeństwo i potencjalne obostrzenia. Nie mówiąc już o tym, że jesteśmy wyczerpani, sfrustrowani i wypaleni ostatnimi prawie dwoma latami pandemii.
Powodów do gorszej kondycji psychicznej jest więc sporo. Wpływa to na produktywność i motywację pracowników, nie mówiąc już o ich zdrowiu i samopoczuciu. Jak więc możesz im pomóc?
Dostosuj politykę firmy
Koniec roku oznacza dużo pracy, ale mniej ludzi, bo wiele z nich wzięło dłuższe wolne na święta. Zakomunikuj więc wszelkie zmiany i dostosuj nakład pracy. Upewnij się, że urlopy osób na stanowiskach kierowniczych są odpowiednio rozłożone w czasie i pracownicy zawsze mają kogo mogą poprosić o wsparcie. Obecność takiej osoby może pomóc też pracownikom, którzy czują się winni lub zestresowani, że “zostawią” kogoś z zespołu z pracą, jeśli wezmą wolne.
Realistyczne oczekiwania
Mniej ludzi w biurze oznacza mniejszą produktywność. Wpływają na nią również stres, ale także bliska perspektywa odpoczynku od pracy.
Przedyskutuj więc z zespołem plan pracy na okres świąteczno-noworoczny. Ustalcie wspólnie priorytety – co jest teraz najważniejsze i czym trzeba zająć się najpierw? Jak już wspominaliśmy, koniecznie dostosuj nakład pracy do ilości osób i ich możliwości.
Przygotuj plan powrotu do pracy
Nie wystarczy skupić się wyłącznie na tym, co zrobić przed świętami. Równie istotny jest powrót pracowników po świątecznej przerwie. Może on wiązać się ze stresem i niepokojem, a dla osób z wypaleniem zawodowym – wręcz z rozpaczą.
Ludzie z reguły potrzebują też kilka dni na przełączenie się z trybu urlopowego. Przygotuj z menedżerami i liderami zespołów plan powrotu do pracy, aby ułatwić ten proces Twoim pracownikom.
Przedstaw plany na nowy rok
Możesz zmniejszyć niepewność związaną z nowym rokiem, przedstawiając pracownikom zaplanowane na niego projekty i zmiany. To da im pewną strukturę i pomoże zmniejszyć niepewność dotyczącą przyszłości.
Zachęć do wzięcia wolnego
Im dłużej trwa pandemia, tym bardziej pracownicy narażeni są na wypalenie zawodowe. Co więcej, każdemu przyda się odpoczynek po kolejnym trudnym roku. Zachęć swój zespół do wzięcia wolnego i regeneracji.
Edukuj
Podziel się wiedzą o tym, jak dbać o siebie w okresie świąteczno-noworocznym. Zarówno w kontekście zdrowia psychicznego, ale również fizycznego – są w końcu nierozerwalnie ze sobą połączone. Objadanie się i spożywanie nadmiernej ilości alkoholu, na przykład, może mieć nieprzyjemne konsekwencje na wielu płaszczyznach – od niestrawności po poczucie winy.
Taka edukacja świetnie sprawdzi się w formie serii newsletterów – nie tylko będzie przystępna, ale również pracownicy będą mogli zachować sobie tekst na później i do niego wrócić. Pamiętaj także o pracownikach z niepełnosprawnościami. Osoby niewidome lub z dysleksją mogą mieć trudności z przyswojeniem wiedzy w formie pisemnej.
Wspieraj
Pamiętaj też, że, chociaż atmosfera świąteczna otacza nas ze wszystkich stron, to są osoby, które różnią się kulturowo i religijnie od narracji narzuconej przez większość społeczeństwa. Niektórzy obchodzą święta później, nie obchodzą ich w ogóle ze względu na odmienne wyznanie lub jego całkowity brak. Jeszcze inni stronią od świąt, bo kojarzą im się ze stresem, bólem lub trudnymi wspomnieniami.
Poświęć tym osobom uwagę i pokaż, że Twoja firma jest inkluzywna: wspiera, szanuje i chroni różnorodność pracowników.
Przypomnij
Upewnij się, że Twoi pracownicy są świadomi dostępnych form wsparcia i dokładnie wiedzą, kiedy i jak mogą z nich skorzystać!
Jeśli organizujesz firmową imprezę świąteczną, przypomnij pracownikom, że uczestnictwo jest dobrowolne i nie będzie żadnych reperkusji, jeśli ktoś nie chce/nie może/nie ma siły uczestniczyć.
Pozostań w kontakcie
Zachęć pracowników do pozostania w kontakcie z osobami, które mogą być dla nich wsparciem – przyjacielem, osobą partnerską, ulubionym współpracownikiem czy znajomym z grupy wsparcia. Dobrze jest podzielić się swoimi obawami dotyczącymi świąt i poprosić o ewentualną pomoc – nawet w formie rozmowy telefonicznej czy wiadomości z memami. Świadomość, że jest ktoś, kto się o nas martwi i możemy na nim polegać jest ogromnie ważna.
Jeśli chcesz porozmawiać o tym, jak zadbać o spokojne głowy pracowników w tym trudnym czasie, zadzwoń: +48 22 153 05 50 lub napisz do nas: michal@hearme.pl.