
Czy „Blue Monday” to mit?
18/01/2021
Jak naprawdę odpocząć i dlaczego odpoczynek jest ważny?
02/05/2021Strategia wellbeing w firmie – jak zadbać o dobrostan pracowników
Ostatnie miesiące są jednymi z najtrudniejszych dla wielu pracowników. Stres, stany lękowe wypalenie w pracy dotykają coraz większą liczbę pracujących zdalnie osób. I aż 74% pracowników wie czego oczekuje od pracodawcy: wsparcia psychologicznego. Ale jak je wprowadzić? Od czego zacząć? Pomożemy odpowiedzieć na te pytania.
Krok 1: Zacznij od rozmowy
Warto pamiętać, że pracownicy niechętnie rozmawiają o problemach ze zdrowiem psychicznym z powodu stygmatyzacji. Uniemożliwia ona wielu osobom sięgnięcia po pomoc, gdy jej potrzebują. Dlaczego? Wstydzą się i boją się dezaprobaty innych oraz mogą obawiać się utraty możliwości zawodowych. Otwarte, nieoceniające rozmowy mogą zmienić postrzeganie zdrowia psychicznego.
Jeśli w Twojej firmie wcześniej nie poruszano kwestii wellbeingowych czy tematu zdrowia psychicznego, warto od tego zacząć.
Co możesz zrobić?
- Napisz maila z okazji Światowego Dnia Zdrowia Psychicznego (lub innego dnia związanego ze zdrowiem psychicznym).
Bardzo ważne: pamiętaj, że zdrowie psychiczne może reprezentować szereg doświadczeń, od wyzwań sytuacyjnych po choroby przewlekłe.Podkreślanie tylko jednego rodzaju dolegliwości może zrazić tych, którzy mają różne doświadczenia. Niektórzy pracownicy mogą uznać swoją chorobę psychiczną za niepełnosprawność, podczas gdy inni mogą borykać się z przejściowym stresem.Tu znajdziesz nasz przykład maila. - Zorganizuj webinar na temat dbania o samopoczucie w czasie pandemii
Gdy wybieramy narzędzia edukacyjne, ważne, by miały odniesienie do obecnej rzeczywistości. Badania pokazują, że pandemia bardzo odbiła się na samopoczuciu pracowników: 60% odczuwa symptomy wypalenia zawodowego, 62% codziennie traci godzinę czasu pracy z powodu stresu i zamartwiania się i 70% ocenia 2020 rok jako najtrudniejszy w ich karierze(Źródła badań: Oracle, SHRM).
Ludzie próbują zrozumieć emocje, które towarzyszą im w tym trudnym okresie, szukają narzędzi, które pomogą im radzić sobie z trudnościami. Jeśli Ty im pomożesz to nie tylko pozytywnie wpłyniesz na ich samopoczucie, ale też zbudujesz przywiązanie i zaufanie swoich ludzi.Jeśli chcesz poznać ofertę webinarów i warsztatów HearMe, znajdziesz ją tu. - Zachęć managera lub członka zarządu do podzielenia się swoją historią o przebytym kryzysie, wypaleniu zawodowym…
Dzielenie się osobistymi doświadczeniami przez leaderów organizacji pomaga znormalizować rozmowy o wellbeingu i dodaje odwagi pracownikom, którzy doświadczają wyzwań mentalnych. A jak ważne jest wsparcie leadershipu, opowiemy w następnym kroku.
Niech pracownicy poczują, że w ich miejscu pracy jest przestrzeń na rozmowę na temat zdrowia psychicznego. To pomoże im samym otworzyć się i zwracać większą uwagę na ich własne samopoczucie.
Webinar HearMe prowadzony przez Nikodema Rysia
Krok 2: Zaangażuj leadership
Gdy rozmawiamy o strategii dbania o dobrostan pracowników nasza terapeutka i psycholog biznesu Aneta Iłenda często powtarza: “ryba pięknieje od głowy”.
Tej zasady należy się mocno trzymać! To właśnie od managerów i dyrektorów wychodzą wzorce komunikacji, podejścia do realizowania projektów, ale też dbania o siebie i stawiania granic. Warto zaangażować leaderów do promowania dobrych praktyk takich jak odbieranie wolnych dni, wyłączenie telefonu służbowego w weekendy, czy dzielenie się własnymi doświadczeniami kryzysu.
Nasi specjaliści również rekomendują, by managerowie znaleźli czas na krótkie calle lub wiadomości badające samopoczucie pracowników. Zwykłe pytanie “jak się masz?” pokazuje, że przełożonemu zależy na dobrostanie pracownika, a to buduje morale w zespole i pomaga przetrwać trudny czas.
Warto również wyszkolić kadrę kierowniczą w zauważaniu symptomów kryzysu oraz odpowiedniego działania w danej sytuacji.
Krok 3: Poznaj głębsze potrzeby
Skonsultuj z pracownikami i managerami poziom dobrostanu w firmie. Po pierwszych krokach komunikacyjnych i zaangażowaniu managerów, uzyskanie szczerego feedbacku powinno być łatwiejsze.
Ale pamiętaj, zdrowie psychiczne to bardzo delikatny temat – według badań ADP tylko niecałe 2% pracowników jest gotowych podzielić się takimi informacjami z działem HR. Rekomendujemy przeprowadzenie anonimowej ankiety, w której zbadasz samopoczucie pracowników, jak środowisko pracy wpływa na ich kondycję psychiczną i jakie pojawiają się czynniki stresu.
Jeśli szukasz inspiracji, tutaj mamy przykład takiej ankiety.
Krok 4: Ustal cele i KPIe
Aby móc ocenić efektywność swoich działań, ustal konkretne cele, które chcesz osiągnąć po wprowadzeniu strategii wellbeingowej. Na przykład:
- poprawienie ogólnego samopoczucia pracowników np. z oceny 5.2 na 6.0 (w skali 1 – 10) w przeciągu roku
- zmniejszenie poziomu stresu w pracy w konkretnych obszarach o 10% w ciągu jednego roku
- zmniejszyć procent absencji chorobowej z powodów psychospołecznych o 5% w ciągu dwóch lat
- zmniejszyć rotację pracowników o 15%
Porozmawiaj z zespołem o tym, co postrzegacie jako wartościowe cele i elementy strategii wellbeingowej.
Krok 5: Zaplanuj działania, które pomogą Ci osiągnąć cele
Czas na planowanie konkretnych działań! Spróbuj połączyć długoterminowe cele organizacji z osiągalnymi rozwiązaniami, które dają szybciej zauważalne efekty.
Nasze rekomendacje:
- Kampanie edukacyjne w formie webinarów, newsletterów
- Warsztaty dla managerów i pracowników, które pomogą im wspierać swoich ludzi, gdy zauważą niepokojące znaki
- Wprowadzenie wsparcia psychologicznego – co 4 pracownik potrzebuje konsultacji ze specjalistą w tym momencie (WHO, 2019)
- Reagowanie na przejawy dyskryminacji dotyczące zdrowia psychicznego – nie pozwól nazywać ludzi „wariatami”, walcz z krzywdzącymi opiniami, np. „depresja to wymyślona choroba”
- Zwalczanie zidentyfikowanych źródeł stresu w miejscu pracy
- Wprowadzenie polityki dbania o kondycję psychiczną w firmie
- Praktyki rekrutacyjne, które nie dyskryminują osób z problemami zdrowia psychicznego
We wdrożeniu każdego z punktów strategii wellbeingowej może pomóc Ci HearMe. Prowadzimy webinary, warsztaty oraz indywidualne konsultacje z psychologami, terapeutami i coachami w naszej aplikacji. Anonimowo, bezpiecznie i z sercem.
Tak oceniają nas pracownicy, którzy korzystają z HearMe:
- 80% czuje pozytywną zmianę już po pierwszej wizycie
- 96% chciałoby umówić się na kolejną wizytę
- 100% poleciłoby HearMe swojemu znajomemu
Chcesz dowiedzieć się więcej? Napisz do nas na [email protected]