Powrót do pracy po długim urlopie to bez wątpienia wyzwanie dla pracownika. Niezależnie od tego, czy był to urlop chorobowy, czy macierzyński, wsparcie w ponownej adaptacji ma kluczowe znaczenie. Jak ułatwić osobie zatrudnionej powrót do zawodowych obowiązków po dłuższej nieobecności w pracy?
W przypadku powrotu do pracy po dłuższym zwolnieniu warto zaangażować pracownika
w kontakty z pozostałymi zatrudnionymi. Duże znaczenie mają tu wszelkiego rodzaju aktywności integrujące – mowa zarówno o projektach wymagających współpracy z innymi pracownikami, jak i o wdrażaniu w nowe procesy. Warto także opowiedzieć wracającej z urlopu osobie, co działo się w firmie podczas jej nieobecności – zwłaszcza jeśli wydarzenia te miały wpływ na obecną sytuację w organizacji. Ponowne włączenie do firmowej społeczności i samego zespołu jest wyjątkowo istotne – wówczas dana osoba nie będzie czuła się nieswojo i obco jak w pierwszych dniach pracy. Jeżeli jednak pracownikowi zależy na tym, aby uniknąć pytań o okoliczności zwolnienia lekarskiego, warto uszanować jego potrzeby i pozwolić mu początkowo pracować samodzielnie.
Niezależnie od powodu, z którego pracownik przebywał na L4, niezwykle duże znaczenie mają zrozumienie i empatia ze strony współpracowników. Powinien on czuć, że może zaufać członkom zespołu, a ponadto – mieć pewność, że prywatne informacje nie wyjdą poza wąskie grono osób. Podejmując rozmowę z osobą, która przez dłuższy czas nie pracowała z powodów zdrowotnych, warto poznać okoliczności nieobecności – najlepiej bezpośrednio od niej. Spekulacje i założenia innych pracowników często mijają się z prawdą. Zamiast zgadywać, co czuje dany pracownik, lepiej pomóc mu się przed nami otworzyć – w odpowiednim dla niego momencie. Niezależnie od tego, czy dana osoba wyrazi chęć rozmowy, czy będzie wolała pozostawić sprawę dla siebie, warto dać jej jasno do zrozumienia, że może liczyć na wsparcie.
Ważne również, aby pracownik powracający po długim urlopie, czuł zrozumienie od samego pracodawcy. Niekiedy dodatkowe dni wolne czy mniejsza ilość obowiązków okażą się koniecznością – nawet po powrocie do sprawności. Po nieobecności trwającej wiele tygodni powrót do wydajnej pracy często zajmuje trochę czasu. Otwarta, bezpośrednia rozmowa z pracownikiem ma bardzo duże znaczenie – najlepiej, jeśli zostanie ona przeprowadzona jeszcze w trakcie zwolnienia chorobowego. Wówczas będzie on miał pewność, że może liczyć na pomoc pracodawcy i nie musi obawiać się powrotu do obowiązków zawodowych po długiej przerwie. Pozwolenie na stopniowe wdrażanie się w pracę, elastyczny grafik czy wsparcie medyczne to dla pracownika jasny komunikat: „wracaj do pracy w swoim tempie, możesz liczyć na naszą pomoc”.
Zaczynając rozmowę z osobą, która wróciła do firmy po dłuższej chorobie, należy odpowiednio dobierać komunikaty. Zbyt nachalne pytania o powód zwolnienia mogą spowodować, że pracownik odizoluje się od pozostałych zatrudnionych. Jeżeli przyczyną nieobecności był poważny wypadek lub ciężka choroba, mówienie o niej głośno wciąż może sprawiać dużą trudność. To ważne, aby dana osoba czuła, że nikt nie wymaga od niej przekraczania własnych granic. Komunikaty typu „Przechodziłem trudne momenty związane z chorobą, ale dochodzę do siebie, jest już dużo lepiej” czy „Nie jestem jeszcze gotowy, aby o tym rozmawiać” są całkowicie normalne – osoby zadające pytania muszą liczyć się z takimi ogólnymi odpowiedziami. Pracownik po chorobie nie ma obowiązku opowiadać o niej ze szczegółami, jeśli sprawia mu to dyskomfort lub przypomina o trudnych chwilach. Emocje tej osoby są ważne – warto o tym pamiętać.
Jeśli chcesz porozmawiać o wsparciu pracowników – kliknij tutaj, a my skontaktujemy się z Tobą. Dowiedz się więcej o naszej misji i zadbaj z nami o dobrostan pracowników.
psycholog, psychoterapeutka
Czy wiesz, że 7 na 10 Polaków często lub bardzo często odczuwa stres? Wśród nich są też Twoi pracownicy.
Z HearMe możesz im pomóc. 💙
Wypełnij formularz, a my skontaktujemy się z Tobą.