
First time manager – wszystko, co musisz wiedzieć
24/10/2022
Rebranding HearMe: poznajmy się na nowo
29/11/2022Jak obliczyć ROI z rozwiązań wellbeingowych?
Działy HR odpowiadające za zadowolenie pracowników i rekrutację wiedzą, jak ważna jest strategia wellbeingowa w firmie. Dzięki niej, pracownicy czują się zaopiekowani, mają większe zaufanie do swojej firmy oraz mniejszą ochotę na zmianę pracodawcy. Jednak, jak w przypadku każdego programu, ważne jest sprawdzanie – co działa a co nie. Dzięki temu, można zweryfikować, które usługi są opłacalne. Jak jednak sprawdzić, które benefity opłacają się firmie? Jak obliczyć zwrot z inwestycji z rozwiązań wellbeingowych? Jak oprócz ROI można sprawdzić opłacalność programu wellbeingowego?
O tym możecie posłuchać, oglądając nagranie z webinaru „Cięcia budżetu a benefity. Jak obliczyć ROI rozwiązań wellbeingowych” lub przeczytać artykuł poniżej.
W artykule znajdziesz informacje o tym:
- Czym są rozwiązania wellbeingowe?
- Czym jest ROI?
- Korzyści z programów wellbeingowch
- Inne metody mierzenia wartości benefitów
- Jak obliczyć ROI rozwiązań wellbeingowych
Czym są rozwiązania wellbeingowe?
Wellbeing to inaczej dobrostan, czyli stan psychiczny i fizyczny, w którym dana osoba czuje się komfortowo. Może być to związane z poczuciem bezpieczeństwa albo relaksem. Osoby, które dbają o swój wellbeing są bardziej zadowolone z życia, lepiej radzą sobie ze stresem i są szczęśliwsze. Pracodawcy, którzy chcą zatroszczyć się o dobrostan swoich pracowników organizują programy wellbeingowe, żeby zwiększyć morale i produktywność pracowników oraz zadbać o ich dobre samopoczucie. Według badania zrealizowanego przez Virgin Pulse, rozwiązanie wellbeingowe w miejscu pracy skutkują przede wszystkim większym zaangażowaniem pracowników (46%) i mniejszą rotacją w zespołach (36%).
Czym jest ROI
ROI (Return On Investment) oznacza zwrot z inwestycji. Jest to jeden z najważniejszych i najpopularniejszych wskaźników, który pozwala zweryfikować opłacalność inwestycji. Dzięki niemu można przeprowadzić ocenę efektywności i sprawdzić, czy nasze działania przyniosą zwrot z inwestycji. Można mierzyć nim nowe inwestycje, ale również obecne działania firmowe.
Jak obliczać ROI?
Zarówno w celu obliczenia ROI inwestycji jak i produktu, który jest w firmie, wykorzystujemy stały wzór:
ROI = zysk netto / kapitał x 100 proc.
Przy czym:
Zysk netto to przychody po odjęciu kosztów produkcji, reklamy czy wdrożenia usługi. (Pamiętaj, że ROI można obliczyć z różnych działań i niekoniecznie tylko z tych wymienionych).
Kapitał to koszty poniesione, aby osiągnąć zysk.
Czy da się obliczyć ROI programów wellbeingowych?
Tak, każdy program wellbeingowy ma określony koszt, który musi ponieść firma, np. miesięczna subskrypcja, opłata za platformę lub produkty, które zostały zakupione w ramach strategii wellbeingowej. Kiedy określimy koszty danej inwestycji, możemy opierając się na danych i estymacji przewidzieć, jaki zysk jesteśmy w stanie osiągnąć. Przy obliczeniach można wziąć pod uwagę np. zmiejszenie absencji pracowników czy prezenteizmu.
Przykład:
W 2014 r. firma PricewaterhouseCoopers przeprowadziła analizę kosztów ponoszonych przez firmę z powodu złego stanu zdrowia psychicznego w miejscu pracy. Koszt utraconej wydajności wynikającej z nieobecności, prezentyzmu i roszczeń odszkodowawczych wyniósł 11 miliardów dolarów rocznie. Firma obliczyła, że za każdego dolara zainwestowanego w jedno działanie mające na celu poprawę zdrowia psychicznego firmy mogą oczekiwać zwrotu z inwestycji (ROI) w wysokości 2,30 USD. Zyski wynikają z 33% redukcji absencji, prezenteizmu i roszczeń dot. odszkodowań.
Spadek produktywności, absencja i rotacja pracowników spowodowana pogorszeniem kondycji psychicznej, kosztują rocznie polskich przedsiębiorców: 6 miliardów zł. Wg danych Zus i WHO w 100 osobowej firmie, absencja i prezenteizm wynikający z pogorszenia stanu psychicznego pracownika kosztuje średnio 776 666 zł rocznie. Programy wellbeingowe traktowane są jako koszt, warto jednak uświadomić zarząd, że ich brak również kosztuje firmę, często nieporównywalnie więcej.
Kasia Gryzło, CEO HearMe / Emplomind
Jak HR może mierzyć ROI programów wellbeingowych?
Obliczanie ROI dla programów wellbeingowych może być trudne. Wiele firm wiąże zwrot z inwestycji z obniżonymi kosztami opieki zdrowotnej (dane z USA) lub obliczają absencję pracowników, rotacje lub ich poziom zaangażowania. Istnieją badania (takie jak np. Johnson & Johnson case study), które pokazują, że programy wellbeingowe generują zwrot z inwestycji w wysokości 1,88-3,92 USD zaoszczędzonego za każdy dolar wydany na program. Ważne jest wybranie odpowiedniego celu, który chcemy osiągnąć oraz czasu potrzebnego do osiągnięcia rezultatów. Według WHO każdy 1 dolar zainwestowany w zdrowie psychiczne pracowników generuje 4 dolary zwrotu dla firmy.
Jak sprawdzić, czy Twój wellbeing działa? ROI, VOID
Aby uzyskać lepszą wiedzę na temat zwrotu z inwestycji, ważne jest, aby śledzić więcej niż tylko zaoszczędzone pieniądze. Inne metryki lub wyniki mogą być trudniejsze do zmierzenia lub powiązania bezpośrednio z programami wellbeingowymi, ale ich śledzenie pomoże dostrzec wzorce. Im dłużej trwa twój program wellbeingowy tym bardziej będą one widoczne.
Kiedy naszym celem nie jest jedynie oszczędność, można pomyśleć o mierzeniu wartości z inwestycji (VOI) w porównaniu z ROI. VOI przygląda się „miękkim” miarom, takim jak zadowolenie z pracy lub morale pracowników, które zazwyczaj zgłaszają oni sami. VOI zwykle nie ma przypisanego współczynnika liczbowego, jak ma to miejsce w przypadku ROI.
Pozytywny zwrot z inwestycji zawsze będzie mile widziany na spotkaniach z zarządem (jeśli można go przekonująco wykazać). Nie zawsze jest to jednak priorytet. Dyrektorzy finansowi ankietowani przez IBI w 2020 r. (Finance executives surveyed by IBI) wskazali, że ROI nie było dla nich kluczowym czynnikiem przy sprawdzaniu programów wellbeingowych. Ważne było dla nich pozyskanie informacji na temat stanu zdrowia i zadowolenia pracowników, bo wtedy mieli większą pewność, że wpływało to na jakość ich pracy. ROI zwiększył zaufanie do korzyści danych programów, ale tylko 29% dyrektorów wykorzystało ROI do śledzenia skuteczności swojej strategii wellbeingowej.
Obliczanie ROI w HR – przykłady
Jeśli w Twojej firmie problemem jest rotacja, pokaż, w jaki sposób kompleksowe programy wellbeingowe mogą pomóc przyciągnąć i zatrzymać wysokiej jakości pracowników, co z kolei sprawi, że Twoja firma będzie bardziej atrakcyjna dla nowych pracowników. Możesz obliczyć, że po wdrożeniu programu wellbeingowego rotacja spadła do 6%, gdy przed programem wahała się między 15% a 17%. Podobne obliczenia możesz mieć sprawdzając np. absencję pracowników. Zwrot z inwestycji z programów wellbeingowych może sięgać nawet 300%, pod warunkiem, że Twój program jest przemyślany i odpowiada potrzebom pracowników.
Co można policzyć przy programach wellbeignowych?
Załóżmy, że aby program opieki psychologiczne można było uznać za udany, należy przyjrzeć się kilku wskaźnikom, takim jak wskaźnik absencji, prezenteizmu (produktywność w pracy), sprawdzić przyczyny nieobecności. Co i jak jeszcze można sprawdzać?
Ankieta
Pierwszym i być może jednym z bardziej oczywistych sposobów zbierania danych jest przeprowadzenie ankiet przed rozpoczęciem programu, aby dokonać oceny wyjściowej. Może to obejmować sprawdzenie, czego chcą pracownicy, a także aktualnych trendów, które się pojawiają. Te informacje nie tylko dadzą ci potrzebne dane do przeprowadzenia porównań, ale również ułatwią przekonanie zarządu do wprowadzenia zmian w strategii benefitowej.
Ocena po programie da z kolei przegląd obszarów, które należy poprawić.
Wskaźniki uczestnictwa w programie
Wysoki wskaźnik uczestnictwa w programie jest kluczowym wskaźnikiem sukcesu, a jednocześnie jest bardzo prosty do zebrania. Można łatwo zademonstrować go kierownictwu wyższego szczebla. Kiedy duża część pracowników dołączyła do programu, skorzystała z oferowanych benefitów, można mieć pewność, że dane benefity były im potrzebne.
Koszt i czas programu
Koszt jest ważny przy tworzeniu i projektowaniu programu wellbeingowego. Sprawdź, jaki jest koszt wprowadzenia danego benefitu, ile będzie kosztował sam program a ile kosztów wygeneruje zarządzenie nim. Warto koszty porównywać z innymi wskaźnikami, jak np. % uczestnictwa w programie.
Nieobecność/ absencja pracowników
Kompleksowy program wellbeingowy powinien zmniejszać wskaźnik absencji, dlatego monitorowanie liczby osób biorących udział w programie jest bardzo ważnym wskaźnikiem sukcesu. Przewlekłe schorzenia (w tym problemy ze zdrowiem psychicznym, takie jak depresja, lęk i stres) nie tylko przyczyniają się do wysokich kosztów opieki zdrowotnej, ale także powodują, że pracownicy opuszczają pracę. Według raportu Winning with Wellness pracownicy, którzy zgłaszają niski poziom „zadowolenia z życia” spędzają w domu średnio o 15 dni dłużej niż pracownicy z wyższymi wynikami.
Produktywność personelu w programie
Kiedy pracownicy odczuwają wypalenie, zmęczenie, stres to najprawdopodobniej ucierpi na tym ich efektywność, która spowoduje spadek ich wydajności w pracy. Badanie IFEBP (International Foundation of Employee Benefit Plans) potwierdziło, że organizacje z programami wellbeingowymi mają 66% wzrost wydajności. Może to być dość trudna statystyka do zdobycia dla własnej organizacji, ale jeśli się to uda, będzie nieoceniona. Program wellbeingowy może zwiększyć zaangażowanie pracowników na dwa sposoby. Po pierwsze, pomoże pracownikom radzić sobie z problemami poza pracą – zdrowiem, stresem, zarządzaniem czasem – które rozpraszają ich w pracy. Po drugie, pomoże radzić sobie z wyzwaniami w obszarze zawodowym takimi jak: problem z dawaniem czy otrzymywaniem feedbacku czy wsparcie i narzędzia w radzeniu sobie ze stresem.
Badanie przeprowadzone w USA przez The Conference Board, Sirota-Mercer, Deloitte, ROI, The Culture Works and Consulting LLP – donosi, że niezaangażowani pracownicy kosztują amerykańskie firmy 550 miliardów dolarów rocznie. Odzwierciedla to większy, globalny trend. Raport zaangażowania firmy AON wykazał, że tylko 27% ludzi na świecie jest bardzo zaangażowanych w pracę.
Czy warto sprawdzać ROI rozwiązań wellbeingowych?
Tak, dzięki mierzeniu różnych wskaźników łatwiej jest sprawdzić, czy dany benefit działa. Oceniając ROI ale również czynniki jak: absencja, rotacja, poziom zaangażowania, ilość uczestników programów – zyskasz dokładny obraz twojej strategii i będziesz wstanie ją poprawiać lub rozwijać. Dokładana analiza kosztów pozwoli Ci trzymać rękę na pulsie. Będziesz też w stanie wskazać, które benefity przynoszą konkretne, wymierne rezultaty i są niezbędne w budowaniu zdrowej kultury organizacyjnej.
Chcesz wiedzieć więcej?
Jeśli szukasz skutecznego rozwiązania wellbeingowego lub jesteś w procesie budowania strategii benefitowej w Twojej firmie i myślisz o wdrożeniu nowych rozwiązań – daj nam znać. Odezwiemy się do Ciebie i porozmawiamy o tym, jak możemy Ci pomóc.