Autorka: Magda Jelonkiewicz-Bałdys
Właśnie otrzymałeś swój pierwszy awans w życiu ze specjalisty na stanowisko menedżerskie. Z jednej strony – czujesz się wyróżniony, doceniony i masz nadzieję na dalszy rozwój zawodowy. Z drugiej, jesteś pełen obaw przed zmianą. Jak to będzie zarządzać swoimi dotychczasowymi kolegami i koleżankami z zespołu? Jak ułożyć sobie współpracę z nowym przełożonym? Jak pracować, by wywiązać się z otrzymanego kredytu zaufania i uwiarygodnić decyzję o swoim awansie?
Zanim wskoczysz w wir pracy – poświęć czas, aby dobrze rozpoznać charakter swojego stanowiska i oczekiwania względem funkcji, którą będziesz od teraz pełnić. Skorzystaj z możliwości rozmowy ze swoim dotychczasowym przełożonym, nowym szefem i członkami zespołu zanim zaplanujesz sobie pracę na najbliższe tygodnie.
W organizacjach z kulturą otwartego feedbacku, proces spotkań i wymiany doświadczeń jest czymś zupełnie naturalnym. Bądź osobą, która jest częścią tej kultury lub twórz ją sam!
Poniżej znajdziesz samouczek, będący częścią naszego kursu „First Time Manager” przygotowanego specjalnie dla młodych stażem menedżerów oraz osób przygotowujących się do pełnienia funkcji liderskich. Prezentujemy w nim przykładowe obszary i pytania, które warto zadać podczas rozmowy z dotychczasowym szefem, nowym szefem i nowym zespołem.
Twój dotychczasowy przełożony zna ciebie, twój zakres obowiązków styl pracy. Może cię wesprzeć coachingowo i zadaniowo. Sam(a) ma za sobą doświadczenie awansu, więc jest cennym źródłem informacji, jak najlepiej odnaleźć się w tym niełatwym procesie zmian: na czym się skupić, czego unikać. Dodatkowo, twój szef zna preferowany przez ciebie styl pracy i może przewidzieć czekające cię trudności w zarządzaniu innymi. Czas przejścia z jednej roli do drugiej w organizacji łączy się z szeregiem dodatkowych zadań: pozamykania spraw w „starym” zespole i nauki nowej roli. Twój dotychczasowy przełożony może być pomocny również i w tym zakresie, a nawet przejąć komunikację z nowym menedżerem względem Twojej dostępności i gotowości przejścia do nowego działu.
Prawdopodobnie miałeś już szansę poznać swojego przełożonego podczas rozmowy rekrutacyjnej na stanowisko menedżerskie. Pierwsze spotkanie po objęciu stanowiska będzie świetną okazją do podziękowania za okazane zaufanie oraz do sprawdzenia, czy macie jednolite spojrzenie na zakres obowiązków i odpowiedzialności przypisanych do twojego nowego stanowiska. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby zapytać o możliwość regularnych spotkań celem upewnienia się, że jesteś na właściwym torze w tworzeniu koncepcji pracy w nowym zespole.
Pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz – przygotuj się więc starannie do spotkania ze swoim zespołem. Przemyśl, w jaki sposób chciałbyś się zaprezentować. Warto przekazać zarys swojej wizji waszej współpracy – jakie masz oczekiwania i preferowany styl pracy. Dla ciebie to również doskonała możliwość przyjrzenia się zespołowi jako całości, zobaczenia spontanicznie wyłaniających się ról zespołowych i charakterystycznych dla nich zachowań. Kto jest aktywny? Kto wycofany? Kto docieka i zadaje pytania? Kto analizuje i wyłapuje błędy w wypowiedziach innych? Kto zauważa nieścisłości?
Po spotkaniu grupowym zaplanuj indywidualne spotkania z każdym z pracowników. Poniżej przedstawiamy garść sugestii odnośnie pytań, które warto na nich poruszyć.
Moment przejścia z roli specjalisty do roli przełożonego nie jest łatwy. To moment, w którym żegnasz się z pracą, jaką znałeś do tej pory – pracą, w której byłeś odpowiedzialny za sumienne wykonywanie powierzonych ci obowiązków. Teraz potrzebujesz nauczyć się nowych kompetencji. Będziesz ustalać procesy i standardy pracy, zarządzać różnorodnością, rozpoznawać i wspierać talenty. Spotkają cię też trudne sytuacje interpersonalnie: nowi podwładni będą testować granice, możesz doświadczyć rywalizacji i otwartej krytyki. Awans bezsprzecznie uczy – nie tylko nowych kompetencji biznesowych, lecz również tego, co kształtuje charakter. Od ciebie zależy, jak wykorzystasz tę szansę. Nie obawiaj się sięgać po doświadczenie kolegów i koleżanek po fachu, literaturę liderską czy dedykowane szkolenia, które ułatwią i usprawnią proces stawania się twoją własną najlepszą wersją menedżera.
Autorka:
Magda Jelonkiewicz- Bałdys, trenerka liderów i psychoterapeutka w HearMe. Prowadzi warsztaty i webinary dla firm, podczas których wyposaża menedżerów w szereg narzędzi do swobodnego i pewnego pełnienia funkcji liderskich.
Jak jeszcze możesz przygotować się do nowego stanowiska? Wiele firm oferuje dodatkowe szkolenia dla początkujących managerów, ale również dla tych z większym stażem, którzy chcą dowiedzieć się więcej o modelach zarządzania, komunikacji zespołowej itd. Manager cały czas będzie stawał przed nowymi wyzwaniami, dlatego tak istotne jest, aby firmy dawały mu możliwość na poszerzanie kompetencji. Będzie to korzystne dla pracownika, jak i dla pracodawcy.
W HearMe rozumiemy te potrzeby, dlatego stworzyliśmy warsztat Młodego Managera, który pomoże początkującym managerom przygotować się do nowej funkcji.
Autorzy artykułu “Why Bosses Matter” ze Stanford Graduate School of Business wykazali, że pracownicy, którzy mają lepszych menedżerów, są mniej skłonni do opuszczenia firmy. Wyniki ich badań przeprowadzanych na przestrzeni 5 lat pokazują też wyraźny związek między wydajnością pracy a rolą liderów: zastąpienie gorszego managera lepszym zwiększyło łączną produktywność zespołu średnio o 13% – to więcej niż dodanie jednego nowego pracownika do zespołu złożonego z dziewięciu osób (11%).
Celem warsztatów “First Time Manager” jest wyposażenie nowo awansowanych liderów w szereg narzędzi do swobodnego i pewnego pełnienia funkcji liderskich, w szczególności:
Chcesz wiedzieć więcej o szkoleniu? Jak wygląda ono w praktyce, ile dni obejmuje, kto może się zapisać? Nie czekaj, uzupełnij formularz a my skontaktujemy się z Tobą i odpowiemy na wszystkie pytania.
Czy wiesz, że 7 na 10 Polaków często lub bardzo często odczuwa stres? Wśród nich są też Twoi pracownicy.
Z HearMe możesz im pomóc. 💙
Wypełnij formularz, a my skontaktujemy się z Tobą.