Jak wspierać pracowników w 2022?
Pandemiczna rzeczywistość i jej efekt na zdrowie psychiczne
Po prawie dwóch latach, wiemy już, jakie katastrofalne efekty na nasze zdrowie psychiczne ma pandemia. Im dłużej ona trwa, tym większe ryzyko wypalenia i depresji.
Badania wskazują, że najcięższe konsekwencje psychiczne ukażą się na przestrzeni czasu. Następstwa traumy czy żałoby potrafią uderzyć miesiące, a nawet lata po wydarzeniu i trwać latami. Dlatego tak ważne jest przyszłościowe planowanie, aby zapewnić pracownikom odpowiednie, holistyczne wsparcie – od opieki psychologicznej po zmiany w strukturze pracy. Pamiętaj, inwestycja w pracowników to inwestycja w rozwój Twojej firmy.
Nowy rok, nowe możliwości
75% kadry kierowniczej uważa, że tworzy kulturę elastyczności, podczas gdy tylko 57% pracowników się z nimi zgadza. Taki sam procent liderów sądzi, że włącza pracowników w proces decyzyjny, ale tylko 47% zatrudnionych myśli tak samo. Ewidentnie więc widać, że istnieje rozbieżność między tym, co myślą pracodawcy, a czego potrzebują pracownicy.
Nadchodzi nowy rok, a to świetny pretekst, aby wprowadzić dobre zmiany w Twojej organizacji i dać pracownikom nowe możliwości.
Doświadczenie pracownika
Doświadczenie pracownika (ang. employee experience, EX) jest nierozerwalnie połączone z jego kondycją psychiczną i ogólnym samopoczuciem. Chaos i brutalne zmiany – takie, jak cięcia kosztów czy masowe zwolnienia – podczas pandemii sprawiły, że nie było ono najlepsze.
Na szczęście, pracodawcy zaczynają dostrzegać wagę dobrego doświadczenia swoich pracowników. Według ankiety Willis Towers Watson, 92% z nich planuje zainwestowanie w jego ulepszenie w ciągu trzech lat. Dla porównania: przed pandemią, taką chęć zadeklarowało tylko 52% firm.
Aby więc zapewnić swoim pracownikom lepsze doświadczenie, zastanów się nad, między innymi, ich większym udziałem w procesie decyzyjnym. Bardzo ważne jest również aktywne słuchanie, a także inne zmiany i ulepszenia, o których piszemy w tym artykule. Zachęcamy również do zapoznania się z wykorzystanymi tutaj źródłami – jak raporty Deloitte czy EngageRocket – które dostarczą jeszcze więcej pomysłów na sprawienie, aby Twoja firma stała się firmą przyszłości.
Wellbeing wpisany w strukturę firmy
Czas skończyć z programami wellbeingowymi dla pracowników. To pora, aby wpisać je na stałe w strukturę Twojej firmy, aby dbanie o pracowników było obecne w każdym jej aspekcie. Według Deloitte, organizacje, które dokonują takiej restrukturyzacji na indywidualnym, zespołowym i organizacyjnym poziomie, inwestują w swoją zrównoważoną i stabilną przyszłość, w której pracownicy będą cieszyć się dobrym zdrowiem i wysoką produktywnością.
Niektóre państwa narzucają odgórnie rozporządzenia, które zapewnią większy komfort pracownikom. Portugalia, na przykład, wprowadziła ostatnio prawo zabraniające przełożonym dzwonienia do podwładnych poza godzinami pracy. Kto wie, może kiedyś państwa będą lepiej dbały o prawa pracowników i o opiekę zdrowia psychicznego obywateli. Póki co, jednak, to Ty możesz stworzyć odpowiednie regulacje w swojej firmie i pilnować, aby wszyscy się do nich stosowali.
Inkluzywność i różnorodność
To samo dotyczy różnorodności i inkluzji. Jeśli Twoja firma jeszcze tego nie zrobiła, najwyższy czas przestać myśleć o inkluzywności jako programie, który jest tylko częścią kultury firmy i ma początek i koniec. Te wartości należy wpisać w fundamenty firmy i wokół nich tworzyć bezpieczną i zdrową kulturę. Nie chodzi tutaj o równość (equality), ale o sprawiedliwość (equity) – zrozumienie, że każdy jest inny i potrzebuje innego rodzaju wsparcia. To także dostrzeżenie i działanie przeciwko szkodliwym mechanizmom w prawie i społeczeństwie, jak dyskryminacja systemowa. Oczywiście, nie można również zapominać o prawach grup marginalizowanych, na przykład osób z niepełnosprawnością, które często mają problem ze znalezieniem zatrudnienia, nawet posiadając wysokie kompetencje.
Rozwój pracownika
Jednym z tematów przewodnich w roku 2022 (i kolejnych!) powinien być rozwój pracownika. Uczenie się nowych rzeczy, doskonalenie umiejętności i wykorzystanie swojego potencjału są nam potrzebne, aby cieszyć się dobrą kondycją psychiczną i mieć poczucie sensu. To przekłada się, jak wiemy, na większą produktywność, motywację i chęć pozostania w firmie.
Mówimy tutaj o spersonalizowanym rozwoju pracowników. Deloitte sugeruje wykorzystanie danych, aby jak najlepiej zrozumieć cechy, potrzeby i predyspozycje zatrudnionych. Chodzi tutaj o ich potencjał, a nie certyfikaty czy umiejętności, które już posiadają. W ten sposób, możemy stworzyć spersonalizowane programy, które zwiększą rezyliencję pracowników, gotowych do stawienia czoła zmianom i wyzwaniom. Oczywiście, w połączeniu z odpowiednią opieką ich zdrowia psychicznego i fizycznego.
Nowe oblicze pracy
Prawdą jest, że już się ono zmieniło, a przynajmniej jest w trakcie zmian. Nie mieliśmy wyboru – wymusiła je pandemia. Na szczęście, wiele z nich było pozytywnych, jak skupienie się na zdrowiu psychicznym pracowników czy wprowadzenie elastycznego trybu pracy.
W przyszłym roku, ewolucja będzie trwać dalej. Między innymi dlatego, że psychiczne konsekwencje traumy, jaką są ogólnoświatowa pandemia i związany z nią kryzys będą miały długotrwałe efekty na nas, nasze życie i system, w którym żyjemy. Praca jest, oczywiście, istotną jego częścią.
Oprócz zmian, o których pisaliśmy wyżej, warto pomyśleć o dwóch innych kwestiach: technologii oraz nowych KPI.
Według Deloitte, jedną z największych barier w organizacjach podczas pandemii była trudność w stworzeniu modeli, które zapewniałyby właściwą integrację człowieka z technologią. Tak naprawdę, dopiero uczymy się, jak przystosowujemy się, zachowujemy wobec i pracujemy z dostępnymi obecnie rozwiązaniami technologicznymi. Należy zastanowić się, jak można je rozwijać, aby jak najlepiej pomagały nam zaspokajać potrzeby i dbać o nasze samopoczucie, a także umożliwiać rozwój naszych umiejętności. Jest to tym ważniejsze, że praca zdalna nie jest już nowością czy atrakcyjnym benefitem, a normą. Praca będzie rozwijać się właśnie w tym kierunku.
Dzięki pandemii przestajemy wreszcie postrzegać siedzenie cały dzień w biurze, robienie nadgodzin czy uczestniczenie w imprezach firmowych, a więc oznaki presenteeismu i braku równowagi między pracą a życiem prywatnym, jako wyznaczniki produktywności. Potrzebujemy nowych wyznaczników, które będą brały pod uwagę dobrobyt i zdrowie zatrudnionych, a także ich umiejętności miękkie. Mówimy tutaj o takich kompetencjach, jak komunikacja, zdolność pracy w zespole, rezyliencja czy zdrowy work-life balance.
Inwestycja w zdrowie psychiczne pracowników
Potrzebowaliśmy światowej pandemii, aby wreszcie zrozumieć, jak ważna jest właściwa opieka zdrowia psychicznego. W 2021 dostęp do niej nie powinien być już luksusem, a oczywistością. Niestety, stygmatyzacja wciąż ma się dobrze w naszym społeczeństwie i nie wszyscy pracodawcy uważają taką opiekę za konieczną.
Rok 2022 będzie czasem większego nakładu środków w opiekę zdrowia psychicznego pracowników. Rośnie liczba osób zmagających się z wypaleniem zawodowym – nawet 30% zatrudnionych według ankiety EngageRocket. W najbliższych latach wzrośnie także liczba osób chronicznie chorych i zmagających się z chorobami psychicznymi. Zadbanie o zdrowie i dobrobyt pracownika powinno być jednym z najważniejszych punktów w planie rozwoju firmy. Na szczęście, ponad 75% pracodawców zadeklarowało, że opieka psychologiczna pracowników będzie priorytetem w najbliższych latach.
Organizacje, które zainwestują w holistyczne wsparcie psychiczne pracowników, otrzymają jej wysoki zwrot: lepszą retencję, zwiększoną produktywność i zaufanie pracowników, a także będą w stanie pozyskać atrakcyjniejszych kandydatów.
Jeśli chcesz porozmawiać o tym, jak zadbać o spokojne głowy pracowników w tym trudnym czasie, zadzwoń: +48 22 153 05 50 lub napisz do nas: [email protected].