Po pierwsze, Polacy nie potrafią wypoczywać. 36% z nas nie może przestać myśleć o pracy na wakacjach, a ponad 40% – pozostaje z nią w kontakcie w jakimś stopniu. Często wiąże się to też z, nomen omen, pracą – nawet jeśli jest to tylko odpisanie na maila czy wysłanie krótkiej wiadomości na Slacku. A przecież wypoczęty pracownik jest szczęśliwszy, zdrowszy i produktywniejszy. Jak więc wesprzeć swoich pracowników w odpowiednim wypoczynku?
Pomijając oczywistą kwestię tego, że każdemu człowiekowi należy się odpoczynek, jest też parę innych powodów. Porządny urlop, bez bycia “pod telefonem” i stresowania się pracą, pozwala pracownikom na regenerację. Zwłaszcza teraz, kiedy pandemia wciąż trwa, a za nami ciężki rok.
Dlaczego więc pracownicy powinni jechać na wakacje? Dłuższy odpoczynek ma wiele korzyści:
Natomiast jego brak jest wręcz niebezpieczny, bo może prowadzić nie tylko do wypalenia zawodowego, ale również depresji, stanów lękowych, cukrzycy, choroby naczyniowo-wieńcowej czy uzależnienia.
Zrozum, dlaczego nie wykorzystują urlopu
Okazuje się, że niechętnie korzystamy z przysługujących nam dni urlopowych. Nie tylko w Polsce – badania Glassdoor pokazują ten sam trend w Zjednoczonym Królestwie czy Stanach Zjednoczonych. Problem dotyczy głównie młodych osób, które mają świadomość pogarszających się realiów ekonomicznych, w tym pewności zatrudnienia czy rosnących cen mieszkań i inflacji. Polska polityka prorodzinna – jak wsparcie rodzica podczas powrotu do pracy po narodzinach dziecka – też pozostawia mnóstwo do życzenia. Wiele osób więc zostawia sobie dni urlopowe do wykorzystania “na wszelki wypadek” – nagłego zachorowania, kłopotów z dzieckiem, utraty pracy czy wystąpienia epizodu depresyjnego lub lękowego.
Inne powody to poczucie winy, które odpoczynek wywołuje w wielu z nas, ale też związane z większym nakładem pracy współpracowników. Tak samo presja ze strony otoczenia, które może postrzegać stawianie granic i odpoczynek jako egoizm czy lenistwo i brak ambicji.
Zapytaj
Możesz się domyślać przyczyn i potrzeb swoich pracowników, ale najlepiej – i najprościej – ich po prostu o to zapytać. Wystarczy anonimowa ankieta rozesłana do wszystkich przez dział HR. Możesz posunąć się o krok dalej i zorganizować otwartą dyskusję o urlopie i związanych z nimi potrzebach i ograniczeniach Twoich podwładnych.
Zachęcaj do wzięcia urlopu
Przede wszystkim, aktywnie zachęcaj ich do wypoczynku. W ten sposób pokażesz też swój stosunek do brania wolnego jako podstawowej potrzeby, nie zaś luksusu czy fanaberii. Dobrym przykładem jest uczynienie urlopu obowiązkowym i określenie, na przykład, jego minimalnej liczby dni. Zwiększenie liczby dni urlopowych to inny pomysł wart rozpatrzenia.
Zmień system
Powyższe przykłady dotyczą polityki pracy i wymagają zmian zarówno prawnych, jak i kulturowych. Zamykanie firmy podczas ważnych świąt – np. pomiędzy Bożym Narodzeniem a Nowym Rokiem – to też świetny sposób, aby pozwolić pracownikom odetchnąć bez martwienia się, ile dni urlopowych im jeszcze zostało.
Warto zastanowić się nad wprowadzeniem zasady typu “zero kontaktu” dla pracowników na wakacjach. Jeśli mają wolne, nie ma ich w pracy, nie można się z nimi kontaktować. I na odwrót – oni też mają zakaz kontaktowania się, aby przypadkiem wakacje nie zamieniły się w pracę zdalną.
Jak już wspomnieliśmy, to też zmiana kultury pracy, co może wymagać przygotowania materiałów edukacyjnych czy zorganizowana otwartych dyskusji, gdzie pracownicy mogliby zadawać pytania.
Nagradzaj za urlop
Nie musisz od razu wprowadzać programu dopłat do wakacji czy gwarantowanego funduszu – stypendium, w pewnych sensie – które pracownik może przeznaczyć na wypoczynek w ciągu roku. Mniej kosztownym rozwiązaniem będzie roczna premia za wykorzystanie dni urlopowych. Niektóre firmy zaś, jak United Airlines, oferuje swoim pracownikom nie tylko duże zniżki na loty ich liniami, ale również na inne środki transportu, hotele czy atrakcje.
Wypoczynek a pandemia
Wszyscy mieliśmy ciężki rok – pandemia zachwiała naszą rzeczywistością na wiele sposobów. Coraz więcej firm, jak Hubspot, LinkedIn czy Hootsuite zdecydowało się na zupełne zamknięcie na tydzień lub dwa, aby dać odpocząć swoim pracownikom. Jasne, wymaga to odpowiedniego zaplanowania, zwłaszcza, jeśli trzeba przygotować klientów na całkowite wyłączenie usługi na ten czas. Ale korzyści przeważają nad kosztami. Nie mówiąc już o tym, że po 2020 roku nam wszystkim przyda się chwila oddechu.
Czy wiesz, że 7 na 10 Polaków często lub bardzo często odczuwa stres? Wśród nich są też Twoi pracownicy.
Z HearMe możesz im pomóc. 💙
Wypełnij formularz, a my skontaktujemy się z Tobą.