To naturalne, że czasami czujemy się samotni. Jednak ciągła samotność i poczucie odosobnienia są dla nas krzywdzące. Ludzie to istoty społeczne – potrzebujemy innych, aby poprawnie funkcjonować, cieszyć się dobrym zdrowiem i samopoczuciem.
Dzisiejszy sposób życia w naszym kręgu kulturowym sprzyja samotności: pracujemy więcej niż nasi przodkowie, a nawiązywanie zdrowych i głębokich więzi wymaga czasu i przestrzeni. Tym bardziej istotne jest, aby relacje w pracy, gdzie spędzamy znaczącą część dnia, były zdrowe oraz zbudowane na szacunku i wzajemnym wsparciu.
Samotność może nam poważnie szkodzić. Przyczynia się do pogorszenia kondycji psychicznej oraz fizycznej i zwiększa ryzyko poważnych chorób.
Wiele osób może ukrywać swoje prawdziwe uczucia i być nimi zawstydzonymi. W naszym kręgu kulturowym wciąż raczej nie porusza się takich tematów jak stan emocjonalny.
Różnie też samotność odczuwamy i okazujemy. Ktoś może wydawać się wycofany, cichy i przygnębiony, inna osoba może natomiast częściej zagadywać czy szukać kontaktu fizycznego. Liderzy, którzy znają swoje zespoły, powinny zwrócić uwagę, kiedy ktoś zachowuje się inaczej niż zwykle. Może się okazać, że zmagają się nie tylko z samotnością, a innymi problemami.
Czy samotność doskwiera Twoim pracownikom? Czy czują, że ich potrzeby nie są zaspokajane w pracy? Czy są w stanie powiedzieć, co przyczynia się do ich samotności? Przeprowadź anonimową ankietę, aby sprawdzić, jakie są nastroje w Twojej firmie i czego potrzebuje Twoja kadra.
Zachęcaj pracowników do rozmowy – tej między sobą, ale również ze swoimi przełożonymi oraz ze specjalistami. Upewnij się, że managerowie i liderzy wiedzą, jak komunikować się z ich podopiecznymi i są w stanie zapewnić im odpowiednie wsparcie.
Możesz też edukować pracowników na temat komunikacji oraz innych umiejętności, które pomogą im w łatwiejszym nawiązywaniu kontaktu i budowaniu zdrowych relacji.
Nie chodzi wyłącznie o ćwiczenia i wydarzenia integracyjne dla zespołów, chociaż one też są istotne, o ile są zaplanowane z sensem.
Spraw, aby wzmocnienie relacji między ludźmi było priorytetem w całej organizacji. Przeanalizuj, które zadania można całkowicie zautomatyzować, dzięki czemu pracownicy będą mieli więcej czasu na kontakt z innymi – oraz, oczywiście, na pracę. Promuj kulturę dialogu, o której pisaliśmy wyżej, rozważ też ustanowienie klubów i zachęcaj pracowników do tworzenia nieformalnych kółek, na przykład miłośników biegania, gier wideo czy szydełkowania.
Przydzielanie mentorów, którzy pomagają nowym pracownikom odpowiednio się wdrożyć to świetna praktyka również w kontekście prewencji i walki z samotnością. Pozwala na nawiązanie relacji, a nawet przyjaźni między współpracownikami, ale także sprawia, że nowo przybyli nie czują się zagubieni i odosobnieni.
Osoby pracujące z domu mogą być szczególnie narażone na samotność, jeżeli nie posiadają odpowiedniego wsparcia. Bez częstej i jasnej komunikacji ze strony lidera oraz z resztą zespołu, możemy mieć poczucie, że jesteśmy pozostawieni sami i nie mamy się do kogo zwrócić o pomoc.
Specjalista może pomóc nam radzić sobie z uczuciem samotności i pomóc zrozumieć, skąd się one biorą.
Indywidualne wsparcie psychiczne musi być jednak poparte działaniami w całej organizacji. Wyznaczenie dobrostanu pracowników jako priorytetu pomaga nie tylko walczyć z ich samotnością, ale z poważnymi problemami ze zdrowiem psychicznym.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak zadbać o spokojne głowy swoich pracowników, skorzystaj z tego formularza lub napisz do nas maila: michal@hearme.pl.
Jeśli uważasz, że dobrze byłoby mieć HearMe u Ciebie w pracy, wypełnij ten formularz.
Nie zapomnij śledzić nas na LinkedInie, Facebooku i Instagramie, aby dowiedzieć się, jak jeszcze wspierać zdrowie psychiczne pracowników. I jak dbać o swoje własne!
Czy wiesz, że 7 na 10 Polaków często lub bardzo często odczuwa stres? Wśród nich są też Twoi pracownicy.
Z HearMe możesz im pomóc. 💙
Wypełnij formularz, a my skontaktujemy się z Tobą.