
Jak zabudżetować wsparcie psychologiczne w 2021 roku?
29/11/2020
Strategia wellbeing w firmie – jak zadbać o dobrostan pracowników
14/03/2021Czy „Blue Monday” to mit? Tak – ale i tak warto o nim porozmawiać.
Jak co roku o tej porze w mediach społecznościowych powraca temat Blue Monday – czyli trzeciego poniedziałku stycznia, który został kiedyś uznany za ,,najbardziej depresyjny dzień roku”. Skąd wziął się ten pomysł i jaki ma wpływ na dyskurs o zdrowiu psychicznym? W tym artykule tłumaczymy, dlaczego Blue Monday to mit – ale i tak warto o nim porozmawiać.
Skąd wziął się Blue Monday
Pomysł na Blue Monday powstał w 2005 roku w ramach kampanii biura turystycznego. Autorem konceptu jest psycholog Cliff Arnall, który postanowił znaleźć najsmutniejszy dzień roku, gdy ludzie będą najbardziej skłonni do rezerwowania wakacji. Mówiąc wprost: Blue Monday to marketingowy trik, który urósł do rangi pseudonaukowego zjawiska.
Aby określić konkretny dzień, który wypada każdego roku, Arnall opracował złożoną formułę uwzględniającą różne czynniki, w tym: pogodę, poziom zadłużenia, miesięczne wynagrodzenie, czas, jaki upłynął od świąt, jak długo dana osoba potencjalnie trzymała się postanowień noworocznych motywacji…
Chociaż wszystkie te zmienne mogą wydawać się istotne, specjaliści wielokrotnie zwracali uwagę na to, że nie da się określić jednego, najgorszego dnia dla wszystkich osób na planecie.
To czyni koncept Blue Monday całkowicie nienaukowym. Dean Burnet doktor neurologii i autor książki The Happy Brain, tak podsumowuje to przedsięwzięcie na łamach czasopisma The Guardian:
Samo równanie jest groteskowe. Obejmuje takie zmienne, jak „czas od Bożego Narodzenia”, „pogoda”, „poziom zadłużenia”, „poziomy motywacji”, „czas od niepowodzenia w utrzymaniu noworocznej rezolucji” i wiele innych elementów, które nie są częścią systemu metrycznego. Nawet jeśli większość z tych pomiarów nie była bezsensownymi pomiarami (jak określić motywację wszystkich w populacji?), nie są one zgodne. Jak wymiernie połączyć „czas od Świąt” z „pogodą”? Nie możesz.
Dlaczego warto porozmawiać o Blue Monday
Chociaż wiadomo już, że nie istnieje jeden najgorszy dzień dla zdrowia psychicznego (a na pewno nie jest to Blue Monday), ten koncept zakorzenił się w kulturze internetowej i ciężko z nim walczyć. Wiara w niego bywa szkodliwa – prowadzi bowiem do zjawiska samospełniającej się przepowiedni.
Nagłówki takie jak „Uwaga: zbliża się najsmutniejszy dzień w roku” mogą spowodować u każdej osoby znaczny spadek nastroju. Osoby, które już zmagają się z depresją lub lękiem, są szczególnie narażone na nasilenie objawów przez odniesienia do tej rzekomo ponurej daty.
Są dwa powody, dla których warto wspomnieć dziś o Blue Monday. Po pierwsze, możemy dzięki temu obalać mit „najsmutniejszego dnia w roku” i przypomnieć innym, że jest to taki sam dzień jak każdy inny.
Po drugie, jest to dobra okazja do rozmowy o zdrowiu psychicznym.
Wokół nas są osoby zmagające się na co dzień z depresją i innymi chorobami psychicznymi (według oficjalnych danych – jest to co szósty albo nawet co czwarty pracownik). Zima to szczególnie trudny czas dla osób zmagających się z chorobą afektywną sezonową (SAD). Warto o tym pamiętać, gdy komentujemy Blue Monday i pokrewny mu temat depresji.
Jak zadbać o pracowników w Blue Monday (i każdy inny poniedziałek)?
Zachęcamy firmy, żeby wykorzystały ten dzień do dyskusji o kondycji psychicznej. Wystarczy wysłać prostą wiadomość mailową lub zorganizować spotkanie, podczas którego pokażemy, że aspekt społeczny pracy jest dla nas równie ważny jak aspekt zadaniowy. Dajmy swoim ludziom dużo wsparcia i zrozumienia. Dzielmy się własnymi historiami o przebytych problemach. I, co najważniejsze, zachęcajmy do korzystania ze wsparcia psychologicznego.
Zrób wszystko, by cieszyć się tym poniedziałkiem i umilić go osobom wokół siebie.
A jeśli chcesz, by wsparcie psychologiczne online HearMe zagościło w Twojej firmie, napisz do nas na [email protected].
Zanim pójdziesz, zobacz co jeszcze mamy na temat zdrowia psychicznego w firmie:
→ ebook o dobrostanie i strategii wellbeingowej;
→ pytania do ankiety sprawdzającej stan psychiczny pracowników;
→ więcej artykułów specjalistów.