Według badania The Wellness Insitute, dla 80% pracowników oferta firm w zakresie dbałości o ich dobrostan jest czynnikiem decydującym o zatrudnieniu w danej firmie i zatrzymaniu ich w perspektywie 10 kolejnych lat. Natomiast 3/4 Polaków uważa benefity wspierające kondycję mentalną za najważniejsze i kluczowe w czasie pandemii (Activy, 2020). Polski pracownik jasno stwierdził, że potrzebuje wsparcia psychologicznego w nowej rzeczywistości. Ale w jakiej formie?
Zapytaliśmy o to setki pracowników i odpowiedź jest niezmienna. Najważniejsza jest anonimowość, a zaraz po niej poczucie bezpieczeństwa.
Przywiązywanie dużej wagi do ochrony danych i bezpieczeństwa w sieci jest zrozumiałe. Każdy z nas powinien mieć zapewnią prywatność, zwłaszcza w czasie sesji z psychologiem, kiedy dzielimy intymnymi informacji na temat własnego samopoczucia.
Dlatego odradzamy korzystanie z popularnych, darmowych komunikatorów, ponieważ nie mamy wpływu na to, co dzieje się z naszymi danymi.
Ale dlaczego anonimowość jest tak ważna? Według badań ADP Workforce View in Europe, Polacy są najmniej ufnymi pracownikami w całej UE, gdy chodzi o ich kondycję psychiczną. Tylko 8% podzieliłoby się taką informacją z działem HR.
Z naszych doświadczeń wynika, że jeśli pracownicy nie mają pewności o swojej anonimowości, bardzo mały odsetek zaufa takiemu rozwiązaniu.
To zależy od formy wsparcia.Według danych HearMe, poziom korzystania ze wsparcia psychologa wśród pracowników waha się między 5% a nawet 25%. Najmniejszą popularnością cieszą się telefoniczne linie wsparcia bez opcji sprawdzenia dostępności psychologa, ok. 5-10%.Natomiast, forma kontaktu, z której najchętniej korzystają pracownicy to umówiona wcześniej sesja online video. Pracownik bookuje datę w kalendarzu psychologa i wie, że w tym czasie odbędzie się rozmowę. Z video spotkań na żywo może skorzystać przynajmniej raz nawet 25% pracowników.
Rekomendujemy pracodawcom przyjąć, że 15-20% pracowników, w zależności od płci i wieku, skorzysta przynajmniej raz z kontaktu z psychologiem w pierwszym miesiącu wprowadzenia wsparcia.
Tu napotykamy odwieczne pytanie – lepszy pakiet czy rozliczanie się tylko z wykorzystanych godzin. W pakiecie zazwyczaj mamy bardziej atrakcyjną cenę za godzinę, natomiast w opcji „pay-as-you-go” płacimy tylko za realne godziny sesji, które nasi pracownicy odbyli z psychologiem lub psychoterapeutą.
Tutaj wybór zależy od tego, jak dobrze znasz potrzeby swoich pracowników. Rekomendujemy rozesłanie anonimowej ankiety, w której zbadasz potencjalne zainteresowanie opieką psychologiczną. Ona pomoże określić zbliżone zainteresowanie i na tej podstawie wybrać formę rozliczenia.
Jeżeli nie możesz tego zrobić, proponujemy wziąć w pierwszym miesiącu opcję „pay-as-you-go”, sprawdzić zapotrzebowanie wśród pracowników, a następnie zdecydować się na odpowiedni pakiet.
To w końcu, jakiej kwoty mogę się spodziewać? Naturalnie, kwoty zależą od dostawcy. Cena za godzinę sesji doświadczonego psychologa waha się od 120 zł/h do nawet 300 zł/h.
Możemy przedstawić dane zebrane przez HearMe:
Powyższe propozycje są tylko punktem odniesienia, ale pozwalają wysokopoziomowo zaplanować budżet na wsparcie psychologiczne.
Jeśli chcesz porozmawiać o tym w jaki sposób księgować anonimowy benefit pracowniczy lub masz inne pytania, daj nam znać! Nasi specjaliści odpowiedzą na Twoje pytania. Napisz do nas na kontakt@h7.iovo.pl
Czy wiesz, że 7 na 10 Polaków często lub bardzo często odczuwa stres? Wśród nich są też Twoi pracownicy.
Z HearMe możesz im pomóc. 💙
Wypełnij formularz, a my skontaktujemy się z Tobą.