
Jak wspierać pracowników w 2022?
22/12/2021
Wrażliwość – jak znaleźć w niej swoją siłę?
21/10/20227 sposobów, aby chronić pracowników przed wypaleniem zawodowym
Sytuacja jest krytyczna. Mija kolejny rok pandemii, a towarzyszy jej najgorszy kryzys gospodarczy od lat – a nawet od czasów Wielkiej Depresji. Dotyka on każdego z nas.
Między stresem i zmęczeniem wywołanym pandemiczną rzeczywistością a pogarszającymi się warunkami gospodarczymi, pracowaniem coraz dłużej i niepokojem o swoją pracę i przyszłość, pracownicy są coraz bardziej wypaleni. 77% z nich stwierdziło, że doświadczyło lub doświadcza wypalenia! Sytuacja jest jeszcze gorsza w przypadku Millenialsów – mówimy tutaj o aż 84%.
To niebezpieczne zjawisko – nie chodzi tutaj wyłącznie o konsekwencje psychiczne – przepracowanie może nawet zabić.
Co możesz zrobić, żeby lepiej wesprzeć Twoich pracowników w tej sytuacji?
Definicja i przyczyny wypalenia
Po pierwsze, zrozum, czym jest wypalenie i na jakie sygnały ostrzegawcze zwracać uwagę.
WHO definiuje wypalenie jako syndrom wynikający z chronicznego stresu w pracy. Charakterystyczne są 3 główne objawy: uczucie wyczerpania lub braku energii, mentalny dystans wobec pracy oraz negatywne, cyniczne uczucia w stosunku do niej, a także poczucie braku sprawczości, skuteczności i dokonań.
Na co jeszcze zwracać uwagę?
- Obniżona produktywność, więcej błędów
- Rozkojarzenie, trudności w koncentracji
- Izolowanie się
- Wybuchy złości, frustracja
- Częste skarżenie się na problemy zdrowotne
Pamiętaj, że powyższe objawy nie oznaczają, że osoba koniecznie musi cierpieć na wypalenie. Mogą wskazywać również na inne problemy psychiczne. Jeśli podejrzewasz, że pracownik może mieć trudności, koniecznie z nim porozmawiaj. Jak to dobrze zrobić? Opowiemy Ci na naszym najbliższym webinarze!
Oprócz rozpoznania objawów, warto również zrozumieć przyczyny wypalenia zawodowego. Poniżej podajemy kilka z nich.
Warunki pracy w pandemii
Nie da się ukryć, że warunki życia w ostatnich dwóch latach były – i nadal są – trudne.
Wypalenie dotyczy również życia w pandemii i ma swoją angielską nazwę – COVID-19 burnout. Pogorszona kondycja psychiczna z tym związana sprawia, że jesteśmy bardziej podatni na wypalenie zawodowe oraz takie choroby, jak depresja czy zaburzenia lękowe.
Zbyt duży nakład obowiązków
Duży nakład obowiązków nie oznacza tylko ilości zadań czy godzin spędzonych w biurze. To również ciężar odpowiedzialności za nie czy za czyny naszych współpracowników.
Brak odpowiedniego wsparcia
Brak jasnej komunikacji ze strony menedżerów może dać nam poczucie, że jesteśmy pozostawieni ze wszystkim sami. Jest to szczególnie istotne w przypadku pracy zdalnej.
Niesprawiedliwe traktowanie
Mówimy tutaj, między innymi, o przypadkach przemocy w miejscu pracy oraz innych toksycznych zachowaniach. Ale chodzi tutaj także o systemową niesprawiedliwość – jak pay gap czy fakt, że kobiety częściej od mężczyzn zmagają się z wypaleniem i są częściej zwalniane (brak danych o osobach o innych tożsamościach płciowych).
Konsekwencje wypalenia zawodowego
Jakie konsekwencje ponosi firma, która nie dba o dobrostan swoich pracowników? Wzmożony stres i wypalenie wśród zatrudnionych osób przyczynia się do:
- Większej rotacji pracowników
- Obniżonej satysfakcja z pracy
- Strat finansowe
- Obniżonej produktywności i motywacji pracowników
- Prezentyzmu i absentyzmu
- Gorszej atmosfery w biurze, konfliktów między pracownikami
- Gorszej reputacji firmy.
Jak zapobiec wypaleniu w Twojej firmie
Trzeba zrozumieć najważniejsze: wypalenie nie jest kwestią indywidualną, a systemową. Pomoc psychologiczna jest oczywiście konieczna. Jednak, aby rozwiązać problem, potrzebujemy holistycznego podejścia do wspierania pracownika. Dotyczy to więc zmian w organizacji i kulturze pracy, a także w strukturze organizacji.
Pandemia uświadomiła nam, że czas zmienić rzeczywistość pracy. Możesz zacząć od swojej firmy, aby zadbać o dobrobyt swoich pracowników, a tym samym – jej zrównoważony rozwój.
Wsparcie psychologiczne
Bezpośrednie wsparcie zdrowia psychicznego (i fizycznego) pracowników to podstawa. Jednak to tylko początek reform, które należy wprowadzić, aby firma zapewniała zdrowsze warunki dla zatrudnionych. Jak wspomnieliśmy, wiele z nich to zmiany strukturalne. Nawet, jeśli pracownicy będą mieli dostęp do opieki psychologicznej, ale pozostawimy organizację bez dalszych modyfikacji, niewiele się zmieni.
Usłysz swoich pracowników
Nikt tak dobrze nie powie Ci, czego potrzebują Twoi pracownicy, aby uchronić się przed wypaleniem, jak oni sami. To niewyobrażalnie ważne, aby pozwolić im zabrać głos i mieć wpływ na proces decyzyjny podczas zmian zachodzących w firmie.
Stwórz bezpieczną przestrzeń, która pozwoli osobom w firmie dzielić się swoimi problemami czy wątpliwościami. Upewnij się, że menedżerowie wiedzą, jak rozmawiać o wypaleniu oraz innych trudnościach z pracownikami.
Nie zapominaj o regularnych spotkaniach 1-to-1 oraz monitorowaniu samopoczucia pracowników – możesz to zrobić przy pomocy anonimowych ankiet.
Dostosuj nakład pracy
Zadbaj o realistyczne targety i dopasowanie pracy do umiejętności i możliwości pracowników. Jeśli zespół nie jest w stanie się wyrobić, nie wymagaj pracowania ponad siły i po godzinach, tylko ustal nowy deadline. Jeszcze lepiej – podejmijcie decyzję razem.
Jasno zdefiniuj role pracowników i ich zakres obowiązków, aby usprawnić działanie i uniknąć nieporozumień czy stresu.
Nie zapomnij zapewnić odpowiednich zasobów i narzędzi, począwszy od sprzętu i odpowiedniego stanowiska pracy.
Elastyczny tryb pracy
Według Gallupa, praca hybrydowa sprawia, że pracownicy są 60-80% bardziej zaangażowani. Elastyczny lub zdalny tryb pracy może mieć bardzo pozytywny wpływ na zdrowie psychiczne. Większa kontrola nad czasem i formą pracy oznacza szczęśliwszych, bardziej zaangażowanych i produktywnych pracownik.
Aby usprawnić proces i pozwolić zatrudnionym na jeszcze większą elastyczność, nadaj uprawnienia liderom zespołów do bezpośredniego zatwierdzania zmian.
Stwórz kulturę wzajemnego wsparcia
Ludzie to istoty społeczne – potrzebujemy wsparcia innych osób. Nie tylko menedżerów, ale też współpracowników. Zachęcaj do wzajemnej pomocy.
Stwórz okazje do spędzania razem czasu – wyjazdy czy specjalny kanał na Slacku dedykowany żartom i memom. Oczywiście, nic na siłę – daj jasno znać, że każdy jest mile widziany, ale obecność nie jest obowiązkowa.
Ułatw życie
Pogodzenie pracy i opieki nad dziećmi bywa wyzwaniem, zwłaszcza, jeśli pracujemy zdalnie, a szkoły są zamknięte. Ten tryb życia wymuszony przez pandemię i restrykcje wyraźnie pokazał, jak szybko można się wypalić, próbując to wszystko pogodzić.
Ale nawet poza kontekstem pandemii, w życiu rzadko wszystko idzie zgodnie z planem – nagle trzeba wcześniej odebrać dziecko ze szkoły, klasa organizuje przedstawienie dla rodziców, trzeba załatwić coś w urzędzie lub być na wywiadówce. Nie mówiąc już o zajęciu się obowiązkami domowymi.
Elastyczny czas pracy może w tym pomóc, ale rozważ także inne formy wsparcia – dopłaty do opieki nad dziećmi czy usług sprzątających. Możesz też zadbać o odpowiednie wyżywienie pracowników i ich rodziny, oferując opcję zamawiania posiłków czy bony do wykorzystania.
Wellbeing pracownika jako wartość firmy
Szeroko pojęty wellbeing pracownika powinien być fundamentalną wartością firmy. Pisaliśmy już o tym w ostatnim artykule na bloga. Składa się na niego kilka elementów, o które możesz zadbać, wprowadzając zmiany na poziomie organizacyjnym. Między innymi te, o których piszemy tutaj – opieka zdrowia psychicznego i fizycznego pracownika czy właściwe wsparcie społeczne. Więcej o skutecznej polityce zapobiegającej wypaleniu dowiesz się też, uczestnicząc w naszym webinarze.
Odpoczynek jest kluczowym elementem naszego samopoczucia. Bez regeneracji, nasz stan się tylko pogarsza, a kompletne wycieńczenie i brak snu stwarza zagrożenie dla życia. I chociaż nie masz wpływu na to, ile godzin Twoi pracownicy śpią w nocy, to możesz stworzyć im warunki, które pomogą im w organizacji zdrowego odpoczynku. Zachęcaj do krótkich przerw w pracy oraz pilnuj, aby ludzie wychodzili z pracy o czasie.
Jeśli chcesz porozmawiać o tym, jak zadbać o spokojne głowy pracowników w tym trudnym czasie, zadzwoń: +48 22 153 05 50 lub napisz do nas na [email protected].