Program wellbeingowy ma przede wszystkim służyć jako wsparcie dla pracownika, ale jakie ma jeszcze spełniać role? Jakie są wobec niego oczekiwania? Może redukcja kosztów związanych z opieką zdrowotną i nieobecnością w pracy, zmniejszenie rotacji pracowników, zwiększenie ich zaangażowania, a może zmiana konkretnych zachowań? Zdefiniowanie oczekiwań wobec programu wellbeingowego i jasne określenie celów pomoże w jego wyborze oraz śledzeniu jego efektywności.
Pierwszy krok, który możesz zrobić to przeprowadzenie audytu potrzeb programu wellbeingowego. Możesz skorzystać z naszej bazy pytań, które pomogą stworzyć Ci ankietę dla pracowników. Znajdziesz ją pod tym linkiem.
O co pytać potencjalnych dostawców usługi podczas wywiadu? Warto wyposażyć się w listę i mieć ją zawsze pod ręką.
Metodologia badania
Jakie metody stosuje dostawca, aby uzyskać założone cele? Poproś o prezentację podejścia firmy i przeprowadzenie przez jej metodykę.
Czy firma współpracuje z ekspertami medycznymi, coachami, terapeutami lub innymi specjalistami? Czy ma udokumentowaną skuteczność?
Komponenty programu
Jakie są poszczególne elementy proponowanego programu? Jakie wsparcie zapewnia w kontekście oczekiwań Twojej firmy? Chodzi tutaj, na przykład, o segment poświęcony zdrowiu psychicznemu lub nawykom żywieniowym pracowników.
Istotny jest stopień dopasowania programu do indywidualnych potrzeb Twojej firmy. Jak bardzo pozwala on na modyfikację treści i dodanie niestandardowych opcji?
Usługi i ich przystępność
Tutaj skup się na doświadczeniu użytkownika końcowego, a więc pracowników firmy. Dowiedz się, w jakim stopniu program i jego poszczególne elementy można dopasować do potrzeb użytkownika – od parametrów po dostarczane treści.
Poproś o prezentację interfejsu i ścieżki użytkownika i upewnij się, że jest łatwy w obsłudze. Sprawdź również, jak program prezentuje się pod względem dostępności cyfrowej oraz czy posiada alternatywne wersje językowe, jeśli kadra jest wielojęzyczna.
Efektywny program wellbeingowy powinien pozwalać na dobranie narzędzi i komponentów do indywidualnych potrzeb pracownika, aby jak najlepiej wspierać go w drodze do lepszego zdrowia i samopoczucia. Jego treści także powinny być do nich dostosowane.
Program powinien być skalowalny. Ważna jest też wszechstronność, a więc takie elementy, jak ocena zdrowia, coaching zdrowotny czy wsparcie psychologiczne.
Zwróć także uwagę na możliwości programu w zakresie integracji z usługami zewnętrznych dostawców, na przykład aplikacji kalendarza, a także synchronizacji z urządzeniami monitorującymi typu smartwatch.
Wydajność pracy. Szczęśliwsi i zdrowsi pracownicy mają więcej energii i są bardziej produktywni. Docenieni, chętniej ruszają do pracy.
Uczestnictwo w programie. Tego typu programy są raczej zawsze opcjonalne, dlatego jeśli liczba użytkowników jest wysoka, to bardzo dobry znak. Ludzie dobrowolnie w nim uczestniczą widząc, jakie daje korzyści.
Ilość dni chorobowych. Efektywny program sprawia, że pracownicy stają się zdrowsi. To skutkuje w mniejszej liczbie zgłoszonych dni chorobowych. Warto jednak pamiętać, że nawet z programem wellbeingowych, u pracowników z przewlekłymi problemami zdrowotnymi raczej nie zauważysz zmiany w liczbie wykorzystanych dni chorobowych.
Rotacja pracowników. Program wellbeingowy wspiera pracowników i sprawia, że czują się zaopiekowani i docenieni, a to niezwykle istotne. Co najmniej 70% osób zmienia pracę, ponieważ odczuwa, że nie dostaje wystarczającego wsparcie ze strony pracodawcy. Wysoka satysfakcja z miejsca pracy, w którym panuje pozytywna i wspierająca atmosfera to większa szansa, że pracownik zostanie z nami na dłużej.
Metryki i liczby nie powiedzą Ci wszystkiego. Pomyśl o regularnych ankietach lub innej formie feedbacku, dzięki której pracownicy będą mogli podzielić się swoimi wrażeniami i uwagami. Jeśli chcesz porozmawiać, jak jeszcze możesz monitorować efektywność programu wellbeingowego lub masz inne pytania, z chęcią na nie odpowiemy.
Napisz do nas na kontakt@hearme.pl.